Vechten vóór windmolens
Onlangs las ik in de krant twee berichten over windenergie. In het eerste stond dat Shell stopt met investeren in windenergie “omdat windenergie worstelt met de winstgevendheid”. In gewone mensentaal: windenergie levert niets op. Een staaltje korte termijn denken want met het uitputten van fossiele energiebronnen als olie en gas worden deze steeds duurder en zijn investeringen in windenergie maar ook zonne-energie sneller rendabel. Immers, de wind waait voor ons allemaal, en zo schijnt ook de zon. Overigens nog niet zo lang geleden stopte Shell ook al met investeringen in zonnecellen. Dus ze zijn op de goede weg…….
Het tweede bericht ging er over dat windenergie de burger alleen maar geld kost. Maar het gaat dan wel over decentrale opwekking met behulp van kleine windmolens. Hiervan is het vermogen inderdaad nog te laag, zeker in verhouding met de kosten die je moet maken om de molens te laten draaien. Wellicht is dit iets voor de toekomst maar voor de korte termijn zijn de grootschalige initiatieven een uitkomst. Denk dan aan het idee om een lint van windmolenparken voor de kusten van de Noordzeelanden Groot-Brittannië, Nederland, Denemarken, België, Frankrijk, Duitsland en Noorwegen te plaatsen. Samen vormt zo’n lint een ring. Hiermee kan heel Europa van energie worden voorzien. En om niet afhankelijk te zijn van één bron kunnen daarnaast zonnepanelen als bron van aanvullende energie worden ingezet. De techniek van zonnepanelen is inmiddels al wél zo ver gevorderd dat deze decentraal kunnen worden geplaatst. Hiermee wordt de overstap gemaakt van oude, vervuilende en fossiele energiebronnen naar schone, duurzame en natuurlijke energiebronnen. In tegenstelling tot Duitsland en Denemarken onderkennen we in Nederland onvoldoende het belang van schone energie. Niet alleen voor het milieu maar ook uit strategisch oogpunt. Immers met de energievoorziening uit fossiele bronnen ben je afhankelijk van een aantal instabiele landen en heb je ook nog een energiebron die langzaam opdroogt met dus navenant stijgende prijzen. Het lint van windmolens fungeert meteen als transport netwerk waarbij af en toe een vertakking naar het vasteland moet worden aangebracht. Zo’n netwerk ligt er natuurlijk niet zomaar. Daar moet heel wat werk voor worden verzet. En juist dat werk is nu met de recessie in het achterhoofd welkom. Dus aan de slag ermee.
Denk groot, denk groen
De “Green Deal” is een plan dat de economische crisis en de klimaat crisis vanuit europees perspectief aanpakt. Vanuit dit perspectief zijn er concrete maatregelen op landelijk en gemeentelijk niveau uitgewerkt. Samenwerken is dan de kracht van Europa.
Door de crisis worden nog maar weinig nieuwe investeringen gedaan en ontstaat er minder werkgelegenheid. De Green Deal vraagt om een investering van 500 miljard Euro in groene technieken in 5 jaar. Dit zorgt voor 5 miljoen banen.
De "Green Deal" is een goed onderbouwd plan waarbij regeringen, ondernemers, burgers en politici in heel Europa de komende vijf jaar investeren in groene technieken als elektrische auto's, windmolens, zonnepanelen, isolerende bouwmaterialen, energieneutrale gebouwen en zuinige hogesnelheidslijnen.
Op europees niveau kunnen de volgende maatregelen worden genomen:
· Hogere CO2-eisen aan auto´s
· Efficiëntie-eisen aan elektrische apparaten
· Eisen aan de energieprestatie van gebouwen
· Investeren in duurzame energie
· CO2-norm voor energiecentrales
· Meer groene kredieten van de Europese Investeringsbank
Op Nederlands niveau kunnen de volgende maatregelen worden genomen:
· Groen wonen faciliteren
· Groen consumeren en produceren ondersteunen
· Groen licht voor straatverlichting, verkeerslichten en scheepvaartseinen
· Feed-in tarief invoeren
· Windenergie promoten, ook op zee
· Investeren in openbaar vervoer zoals lightrail
· Groen reizen onder de aandacht brengen
· Mogelijkheden voor de elektrische auto ondersteunen
· Promoten van de fiets en het ontwikkelen van fietsroutes en parkeergelegenheid
Naast deze duurzame maatregelen zijn er ook sociale, structurele en bezuinigingsmaatregelen opgesteld. Voorbeelden zijn investeringen in verpleeghuizen en gehandicaptenzorg, invoering van een 5de belastingschijf waarbij de solidariteit van de hogere inkomens zichtbaar wordt gemaakt en inkomensafhankelijke kinderbijslag, . Zie hiervoor het pamflet Green Deal 2.0
De 5 miljoen banen komen tot stand door investeringen uit het Europese budget, en door investeringen door bedrijven en nationale overheden. De banen worden gecreëerd door projecten in de huizenbouw en isolatie, het plaatsen van windmolens, het ontwikkelen van energiezuinige apparaten, het vergroenen van de landbouw, het investeren in openbaar vervoer, door het verplaatsen van transport van de weg naar het spoor en het water en het ontwikkelen en produceren van schonere auto´s.
Denk groot, denk groen en teken daarom de petitie op: http://energie.groenlinks.nl/petitie . Hiermee geef je aan dat er werk moet worden gemaakt van het investeren in een brede groene economie.
Dag van de aarde
Heeft u al gegeten? Hier heb ik een culinaire tip waar u de rest van uw leven andere bewoners van de aarde een groot plezier mee kunt doen.
Het is vandaag “dag van de aarde”. Een moment om stil te staan bij het ‘huis waarin we wonen’ en hoe we daarmee omgaan. Natuurlijk, het is al veel gezegd en geschreven en we zouden het allemaal moeten weten: het gaat niet goed met de aarde. Zonder volledig te zijn noem ik als negatieve voorbeelden luchtvervuiling, opwarming van de aarde en teveel afval. En alles hangt met elkaar samen zodat de problemen al snel zo groot lijken “dat we er als individu toch niets aan kunnen doen”. Maar als we zo beginnen wordt natuurlijk nooit de eerste stap gezet. De kunst is om ons dagelijkse denken te doorbreken want de aarde of beter het systeem van de aarde inclusief de zon, biedt mogelijkheden genoeg. De zon geeft in principe voldoende energie om aan de behoefte op aarde te voldoen. Ook heeft de aarde voldoende gronden om voedsel te produceren voor de mensen die er op wonen. Maar de gronden worden niet altijd efficiënt gebruik. De grond wordt ook gebruik om veevoer te produceren. En niet om dat we zo begaan zijn met de dieren maar omdat de dieren moeten worden vetgemest zodat ze daarna geslacht kunnen worden om te eten. En dan heb ik het in verband met de vleesproductie alleen nog maar over het gebruik van de landbouwgronden maar ik kan ook stilstaan bij de hoeveelheden water die hier voor nodig zijn, de mestoverschotten, de CO2 uitstoot van de dieren, de noord/zuid verhoudingen en allerlei dierziekten. Voor veel mensen is het eten van vlees een normale zaak en dus niet iets om bij stil te staan. Dat hoort er bij en dat doen we al jaren. Maar als je wel stil staat bij wat daar allemaal voor moet worden gedaan besef je wellicht dat het ook wel met een onsje minder kan.
Dus in plaats van te zeggen dat de problemen ons boven het hoofd groeien, kunnen we ook het heft in handen nemen en bijvoorbeeld vandaag al beginnen door een dag in de week geen vlees te eten.
Met 't autootje
Naast landbouw en industrie is het wegverkeer de grootste aanjager van de opwarming van de aarde. Het aandeel van het wegverkeer op de totale CO2-uitstoot is de afgelopen decennia met 25% gestegen. Het is er dus veel aan gelegen om juist aan deze vorm van vervuiling snel iets te doen. Zo is het technisch mogelijk om auto’s op elektriciteit te laten rijden. De stroom wordt dan duurzaam opgewekt door wind, zon en biogas. Bijkomend voordeel is dat we niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Daarnaast zijn de kosten per kilometer aanzienlijk lager dan bij auto’s die rijden op benzine en maakt een door accu’s aangedreven elektrische auto veel minder geluid dan de traditionele auto met verbrandingsmotor.
De tijd lijkt rijp voor de elektrische auto. Zo heeft minister Eurlings al aangekondigd dat Nederland een proeftuin moet worden voor elektrische auto’s. Voor de komende twee jaar stelt hij hier 10 miljoen euro voor beschikbaar. Maar om de elektrische auto echt van de grond te krijgen is meer nodig dan alleen de ontwikkeling van de auto. Zo moet:
-
er een uitgebreid distributie netwerk worden aangelegd voor het opladen van de accu’s in de auto’s,
-
het netwerk geschikt worden gemaakt om miljoenen auto’s tegelijk op te laden,
-
de aanschafkosten worden verlaagd door subsidies of belastingvoordelen.
Maar ook als hier allemaal aan is voldaan dan is er nog het probleem van de beperkte actieradius van de auto van ongeveer 200 kilometer. Voor ritjes in de stad is dat geen probleem maar als je verder wilt, moet je onderweg opladen. En dan moeten er niet alleen voldoende oplaadpunten zijn, de accu moet dan ook nog snel kunnen opladen. Het duurt nu ongeveer zeven uur om een accu op te laden. Vooralsnog ben je dan aangewezen op het ’s-nachts opladen. Maar niet iedereen kan de auto dicht bij huis parkeren. Voordeel van het in de nacht opladen is wel dat windmolens die ’s-nachts energie opwekken deze ook meteen kwijt kunnen aan de lokale buffers oftewel de accu’s in de auto’s.
De steden Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam en Groningen zijn al aan het experimenteren met de aanschaf van auto’s en verschillende typen oplaadpunten. Ede zou ook een stap kunnen zetten door de eigen bedrijfsauto’s op elektriciteit te laten rijden, het openbaar vervoer aan te zetten om elektrisch te rijden, bij de concessie voor taxi’s rekening te houden met het aantal elektrische auto’s en door bijvoorbeeld een organisatie als Greenwheels de gelegenheid te geven om elektrische leenauto’s aan te bieden. Verder kun je denken aan faciliteiten als goedkoper parkeren voor elektrisch aangedreven auto’s en voldoende oplaadpunten bij winkelcentra, restaurants, theaters en bedrijven. Plaatsen waar de auto dus toch een tijd staat te wachten.
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg