Eric Leltz  RSS feed    

Vechten vóór windmolens

Zondag 10 mei 2009

eric leltz

Onlangs las ik in de krant twee berichten over windenergie. In het eerste stond dat Shell stopt met investeren in windenergie “omdat windenergie worstelt met de winstgevendheid”. In gewone mensentaal: windenergie levert niets op. Een staaltje korte termijn denken want met het uitputten van fossiele energiebronnen als olie en gas worden deze steeds duurder en zijn investeringen in windenergie maar ook zonne-energie sneller rendabel. Immers, de wind waait voor ons allemaal, en zo schijnt ook de zon. Overigens nog niet zo lang geleden stopte Shell ook al met investeringen in zonnecellen. Dus ze zijn op de goede weg…….

Het tweede bericht ging er over dat windenergie de burger alleen maar geld kost. Maar het gaat dan wel over decentrale opwekking met behulp van kleine windmolens. Hiervan is het vermogen inderdaad nog te laag, zeker in verhouding met de kosten die je moet maken om de molens te laten draaien. Wellicht is dit iets voor de toekomst maar voor de korte termijn zijn de grootschalige initiatieven een uitkomst. Denk dan aan het idee om een lint van windmolenparken voor de kusten van de Noordzeelanden Groot-Brittannië, Nederland, Denemarken, België, Frankrijk, Duitsland en Noorwegen te plaatsen. Samen vormt zo’n lint een ring. Hiermee kan heel Europa van energie worden voorzien. En om niet afhankelijk te zijn van één bron kunnen daarnaast zonnepanelen als bron van aanvullende energie worden ingezet. De techniek van zonnepanelen is inmiddels al wél zo ver gevorderd dat deze decentraal kunnen worden geplaatst. Hiermee wordt de overstap gemaakt van oude, vervuilende en fossiele energiebronnen naar schone, duurzame en natuurlijke energiebronnen. In tegenstelling tot Duitsland en Denemarken onderkennen we in Nederland onvoldoende het belang van schone energie. Niet alleen voor het milieu maar ook uit strategisch oogpunt. Immers met de  energievoorziening uit fossiele bronnen ben je afhankelijk van een aantal instabiele landen en heb je ook nog een energiebron die langzaam opdroogt met dus navenant stijgende prijzen. Het lint van windmolens fungeert meteen als transport netwerk waarbij af en toe een vertakking naar het vasteland moet worden aangebracht. Zo’n netwerk ligt er natuurlijk niet zomaar. Daar moet heel wat werk voor worden verzet. En juist dat werk is nu met de recessie in het achterhoofd welkom. Dus aan de slag ermee.

    

Geplaatst in duurzaamheid | Er is 1 reactie

Denk groot, denk groen

Woensdag 29 april 2009

 

eric leltz

De “Green Deal” is een plan dat de economische crisis en de klimaat crisis vanuit europees perspectief aanpakt. Vanuit dit perspectief zijn er concrete maatregelen op landelijk en gemeentelijk niveau uitgewerkt. Samenwerken is dan de kracht van Europa.

Door de crisis worden nog maar weinig nieuwe investeringen gedaan en ontstaat er minder werkgelegenheid. De Green Deal vraagt om een investering van 500 miljard Euro in groene technieken in 5 jaar. Dit zorgt voor 5 miljoen banen. 

De "Green Deal" is een goed onderbouwd plan waarbij regeringen, ondernemers, burgers en politici in heel Europa de komende vijf jaar investeren in groene technieken als elektrische auto's, windmolens, zonnepanelen, isolerende bouwmaterialen, energieneutrale gebouwen en zuinige hogesnelheidslijnen.

 

Op europees niveau kunnen de volgende maatregelen worden genomen:

·          Hogere CO2-eisen aan auto´s

·          Efficiëntie-eisen aan elektrische apparaten

·          Eisen aan de energieprestatie van gebouwen

·          Investeren in duurzame energie

·          CO2-norm voor energiecentrales

·          Meer groene kredieten van de Europese Investeringsbank

 

Op Nederlands niveau kunnen de volgende maatregelen worden genomen:

·          Groen wonen faciliteren

·          Groen consumeren en produceren ondersteunen

·          Groen licht voor straatverlichting, verkeerslichten en scheepvaartseinen

·          Feed-in tarief invoeren

·          Windenergie promoten, ook op zee

·          Investeren in openbaar vervoer zoals lightrail

·          Groen reizen onder de aandacht brengen

·          Mogelijkheden voor de elektrische auto ondersteunen

·          Promoten van de fiets en het ontwikkelen van fietsroutes en parkeergelegenheid

 

Naast deze duurzame maatregelen zijn er ook sociale, structurele en bezuinigingsmaatregelen opgesteld. Voorbeelden zijn investeringen in verpleeghuizen en gehandicaptenzorg, invoering van een 5de belastingschijf waarbij de solidariteit van de hogere inkomens zichtbaar wordt gemaakt en inkomensafhankelijke kinderbijslag, . Zie hiervoor het pamflet Green Deal 2.0

De 5 miljoen banen komen tot stand door investeringen uit het Europese budget, en door investeringen door bedrijven en nationale overheden. De banen worden gecreëerd door projecten in de huizenbouw en isolatie, het plaatsen van windmolens, het ontwikkelen van energiezuinige apparaten, het vergroenen van de landbouw, het investeren in openbaar vervoer, door het verplaatsen van transport van de weg naar het spoor en het water en het ontwikkelen en produceren van schonere auto´s.

 

Denk groot, denk groen en teken daarom de petitie op: http://energie.groenlinks.nl/petitie . Hiermee geef je aan dat er werk moet worden gemaakt van het investeren in een brede groene economie.

    

Dag van de aarde

Woensdag 22 april 2009

eric leltz

Heeft u al gegeten? Hier heb ik een culinaire tip waar u de rest van uw leven andere bewoners van de aarde een groot plezier mee kunt doen.

Het is vandaag “dag van de aarde”. Een moment om stil te staan bij het ‘huis waarin we wonen’ en hoe we daarmee omgaan. Natuurlijk, het is al veel gezegd en geschreven en we zouden het allemaal moeten weten: het gaat niet goed met de aarde. Zonder volledig te zijn noem ik als negatieve voorbeelden luchtvervuiling, opwarming van de aarde en teveel afval. En alles hangt met elkaar samen zodat de problemen al snel zo groot lijken “dat we er als individu toch niets aan kunnen doen”. Maar als we zo beginnen wordt natuurlijk nooit de eerste stap gezet. De kunst is om ons dagelijkse denken te doorbreken want de aarde of beter het systeem van de aarde inclusief de zon, biedt mogelijkheden genoeg. De zon geeft in principe voldoende energie om aan de behoefte op aarde te voldoen. Ook heeft de aarde voldoende gronden om voedsel te produceren voor de mensen die er op wonen. Maar de gronden worden niet altijd efficiënt gebruik. De grond wordt ook gebruik om veevoer te produceren. En niet om dat we zo begaan zijn met de dieren maar omdat de dieren moeten worden vetgemest zodat ze daarna geslacht kunnen worden om te eten. En dan heb ik het in verband met de vleesproductie alleen nog maar over het gebruik van de landbouwgronden maar ik kan ook stilstaan bij de hoeveelheden water die hier voor nodig zijn, de mestoverschotten, de CO2 uitstoot van de dieren, de noord/zuid verhoudingen en allerlei dierziekten. Voor veel mensen is het eten van vlees een normale zaak en dus niet iets om bij stil te staan. Dat hoort er bij en dat doen we al jaren. Maar als je wel stil staat bij wat daar allemaal voor moet worden gedaan besef je wellicht dat het ook wel met een onsje minder kan.

Dus in plaats van te zeggen dat de problemen ons boven het hoofd groeien, kunnen we ook het heft in handen nemen en bijvoorbeeld vandaag al beginnen door een dag in de week geen vlees te eten.  

Met 't autootje

Woensdag 01 april 2009

eric leltz

Naast landbouw en industrie is het wegverkeer de grootste aanjager van de opwarming van de aarde. Het aandeel van het wegverkeer op de totale CO2-uitstoot is de afgelopen decennia met 25% gestegen. Het is er dus veel aan gelegen om juist aan deze vorm van vervuiling snel iets te doen. Zo is het technisch mogelijk om auto’s op elektriciteit te laten rijden. De stroom wordt dan duurzaam opgewekt door wind, zon en biogas. Bijkomend voordeel is dat we niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Daarnaast zijn de kosten per kilometer aanzienlijk lager dan bij auto’s die rijden op benzine en maakt een door accu’s aangedreven elektrische auto veel minder geluid dan de traditionele auto met verbrandingsmotor.

De tijd lijkt rijp voor de elektrische auto. Zo heeft minister Eurlings al aangekondigd dat Nederland een proeftuin moet worden voor elektrische auto’s. Voor de komende twee jaar stelt hij hier 10 miljoen euro voor beschikbaar. Maar om de elektrische auto echt van de grond te krijgen is meer nodig dan alleen de ontwikkeling van de auto. Zo moet:

  • er een uitgebreid distributie netwerk worden aangelegd voor het opladen van de accu’s in de auto’s,
  • het netwerk geschikt worden gemaakt om miljoenen auto’s tegelijk op te laden,
  • de aanschafkosten worden verlaagd door subsidies of belastingvoordelen.

Maar ook als hier allemaal aan is voldaan dan is er nog het probleem van de beperkte actieradius van de auto van ongeveer 200 kilometer. Voor ritjes in de stad is dat geen probleem maar als je verder wilt, moet je onderweg opladen. En dan moeten er niet alleen voldoende oplaadpunten zijn, de accu moet dan ook nog snel kunnen opladen. Het duurt nu ongeveer zeven uur om een accu op te laden. Vooralsnog ben je dan aangewezen op het ’s-nachts opladen. Maar niet iedereen kan de auto dicht bij huis parkeren. Voordeel van het in de nacht opladen is wel dat windmolens die ’s-nachts energie opwekken deze ook meteen kwijt kunnen aan de lokale buffers oftewel de accu’s in de auto’s.

De steden Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam en Groningen zijn al aan het experimenteren met de aanschaf van auto’s en verschillende typen oplaadpunten. Ede zou ook een stap kunnen zetten door de eigen bedrijfsauto’s op elektriciteit te laten rijden, het openbaar vervoer aan te zetten om elektrisch te rijden, bij de concessie voor taxi’s rekening te houden met het aantal elektrische auto’s en door bijvoorbeeld een organisatie als Greenwheels de gelegenheid te geven om elektrische leenauto’s aan te bieden. Verder kun je denken aan faciliteiten als goedkoper parkeren voor elektrisch aangedreven auto’s en voldoende oplaadpunten bij winkelcentra, restaurants, theaters en bedrijven. Plaatsen waar de auto dus toch een tijd staat te wachten.

 

 

Archief



Rubrieken