Raadsvragen over niet betalen rente door Cinemec
Op 24 januari heeft mijn fractie raadsvragen gesteld over het niet betalen van rente door Cinemec.
Recent was Cinemec positief in het nieuws. In de kerstperiode heeft Cinemec een record aantal bezoekers mogen ontvangen. Verder zijn zichtbaar een aantal uitbreidingen aan het complex. Deze drukte en bedrijvigheid doet mijn fractie goed, maar doet ook de vraag opkomen: "en onze rente dan?".
Want, in 2010 heeft de gemeente Ede moeten bijspringen met een lening van €2 miljoen. Nog vreemder in het licht van bovenstaande successen is het dat Cinemec vanaf april 2011 geen cent rente van deze lening heeft terugbetaald.
Een kort historisch overzicht geeft het volgende beeld:
-
In 2010 is aan Cinemec een geldlening verstrekt van €2 miljoen voor 5 jaar onder de voorwaarden: aflossing ineens in 2015 en tegen een marktconforme rente van 5%
-
In 2010 is rente betaald maar vanaf april 2011 niet meer. Cinemec blijft dus achter met de (rente) betalingen
-
Vanaf 2010 zijn er besprekingen om tot een oplossing te komen
-
Ook is in 2013 een extern bureau (Deloitte) gevraagd om een advies op te stellen over de ontstane financiële situatie
-
De rente is opgeschort en als dubieus aangemerkt en er is een voorziening voor getroffen in de gemeentelijke boekhouding
-
In september 2013 heeft de rekenkamercommissie in haar rapport over geldleningen verstrekt door de gemeente, ook de lening aan Cinemec onderzocht en is een negatief ambtelijk advies hierover boven tafel gekomen
Zowel op 13 februari 2010 als op 21 september 2013 schreef ik hier al over op deze website.
Het rapport van Deloitte is in november 2013 niet openbaar gemaakt omdat "de eigenaar van Cinemec op het laatste moment nog graag een variant toegevoegd zag" om nader te onderzoeken. Tot op heden is niets meer vernomen van het onderzoek en de rapportage.
We hebben daarom de volgende vragen gesteld:
-
Zijn de recente positieve geluiden met betrekking tot Cinemec voor het college aanleiding om de leiding van Cinemec aan te sporen nu toch eens serieus werk te maken van het terugbetalen van de rente?
-
Volgend jaar, in 2015, moet de lening van €2 miljoen ineens worden terugbetaald. Heeft u er vertrouwen in dat dit ook gaat gebeuren en zo ja, waarop baseert u dat vertrouwen?
-
Kan het rapport van Deloitte openbaar worden gemaakt?
Raadsvragen over startersleningen
Afgelopen week heeft de fractie van GroenLinks/PE raadsvragen gesteld over de starterslening. Dit is een extra lening die boven op de lening komt die de kopers al hebben afgesloten. De fractie van GroenLinks/PE vindt het geen goede ontwikkeling dat de gemeente mee werkt aan het verstrekken van leningen die een bank niet verstrekt omdat het risico te groot is.
In de woonvisie van Ede staat het volgende:
“De starterslening is een prima instrument om de doorstroming te bevorderen. Koopstarters krijgen hiermee de gelegenheid om in te stappen in de koopwoningmarkt.”
Bij de voorwaarden wordt genoemd:
- Gericht op zowel bestaande als nieuwbouw (met als voetnoot dat monitoring zal uitwijzen wat het maximale effect is van de inzet van de starterslening op zowel bestaande als nieuwbouw).
- Bouwer/ontwikkelaar betaalt mee aan de starterslening.
- De starter betaalt de eerste 3 jaar geen aflossing en geen of een verlaagd rentepercentage
- Op basis van een inkomenstoets wordt vervolgens na 3 jaar bepaald welke aflossing en rente de starter gaat betalen.
De fractie van GroenLinks/PE heeft hierover de volgende vragen gesteld:
- Hoeveel startersleningen zijn tot nu toe aangevraagd en hoeveel zijn er verstrekt?
- Is de monitoring ook uitgevoerd? Zo ja, wat is het effect? Zo nee, wanneer begint u hiermee?
- Neemt u in de monitoring mee wat het daadwerkelijke effect op de doorstroming is? Dus hoeveel woningverkopen er plaatsvinden door het verstrekken van één afzonderlijke starterslening? Zo nee, waarom doet u dat niet?
- Kunt u aangeven hoe de berekening voor de bijdrage voor bouwer/ontwikkelaar of verkoer tot stand komt en hoe u voorkomt dat deze kosten indirect toch worden doorberekend aan de koper/ontvanger van de starterslening?
- Kunt u aangeven wat de kosten zijn voor de gemeente (dan wel het kapitaal waaruit dit gefinancierd wordt) door het niet aflossen en de verlaagde rente gedurende de eerste drie jaar? En hoe worden deze kosten gedekt?
- Na 3 jaar volgt een inkomenstoets om te bepalen welke rente en aflossing de starter gaat betalen. Kan het dan voorkomen dat vervolgens de lening niet of slechts gedeeltelijk wordt afgelost?
Geloofwaardigheid
"De afstand tussen burger en gemeenten dreigt net zo groot te worden als de afstand tussen de burger en de Europese Unie". Dit zei de directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau onlangs. Oorzaak vormen de decentralisaties bij chronische ziekten, jeugdzorg en arbeidsongeschiktheid die per 1 januari 2015 ingaan. Anders dan de bedoeling zou het volgens hem wel eens kunnen zijn dat de zorg niet dichter bij de inwoners komt maar er juist verder van af komt te staan. Dit komt omdat gemeenten zich gaan organiseren om de decentralisaties in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld samenwerken in gemeenschappelijke regelingen zoals Permar waar meerdere gemeenten samen de regie voeren of in regionale samenwerking zoals in Food Valley. Deze gemeente overstijgende grootschaligheid is ook voor organisaties als de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de Nederlandse Vereniging van rekenkamers en rekenkamercommissies een reden om de noodklok te luiden omdat er volgens hen een controlegat dreigt.
Heeft de gemeenteraad, toch het hoogste bestuurlijk orgaan, dan nog wel genoeg zeggenschap om haar rol naar behoren uit te voeren? Immers zij moet haar bevoegdheid soms dus delen met andere gemeenteraden. Veelzeggend is dat de rekenkamercommissie van een gemeente niets te zeggen heeft over gemeenschappelijke regelingen als de betreffende gemeente hier niet voor meer dan 50% in zit.
De schaalvergroting dwingt de raad om op hoofdlijnen te besturen maar het gaat in de dagelijkse praktijk voor de inwoners vaak wel om de details. Raadsleden luisteren doorgaans heel goed naar inwoners zeker als deze aan de bel trekken. Om die reden houden veel raadsleden zich ook bezig met details maar geven wat minder aandacht aan de hoofdlijnen.
Daarom zal er veel minder een kloof merkbaar zijn tussen de inwoners en politiek, vertegenwoordigd door de raad, maar veel meer tussen de raad en de bestuurlijke samenwerkingsverbanden. Vraag is dan ook of raadsleden in de toekomst nog een vuist kunnen maken om daadwerkelijk iets te veranderen voor de inwoners als alles op een hoger niveau georganiseerd is. En omdat raadsleden dan niet kunnen waarmaken wat zij beloven aan de inwoners, is de geloofwaardigheid van de gemeentepolitiek in het geding.
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg