Raadsvragen, onzinnig en duur?
In diverse nieuwjaarsspeeches riepen burgemeesters op om minder raadsvragen te stellen. De vragen drukken namelijk teveel op de begroting! Zo kost een raadsvraag in Den Bosch €1000 en is een ambtenaar er gemiddeld 2 dagen mee bezig. In Oss kost de afhandeling van een raadsvraag overigens €409 en in de 2de kamer €3750. Dat roept de vraag op of de interne informatiehuishouding wel aansluit bij de informatiebehoefte.
De roep om minder raadsvragen is opmerkelijk omdat het suggereert dat er eigenlijk maar onnodige vragen worden gesteld. Dat blijkt ook uit dit commentaar van een Bossche ambtenaar als hij zegt "ze hadden ook meteen een ambtenaar kunnen bellen". Als dat zo is dan kun je je afvragen waarom de afhandeling gemiddeld toch €1000 kost daar onder de Sint Jan. Dan zou het geven van een antwoord toch simpel moeten zijn.
De kosten van de afhandeling van de vragen zijn pas relevant als er onzinnige vragen worden gesteld. Daarom moet de discussie over de kwaliteit van de raadsvragen gaan. En een blik langs gemeentelijke websites leert dat er niet veel mis is met deze vragen. Bovendien worden vragen soms ook gesteld omdat B&W niet altijd even nauwkeurig en transparant antwoord heeft gegeven op eerdere vragen. En dan wordt het drukmiddel van raadsvragen ingezet omdat het college dan gebonden is aan een termijn. Want raadsvragen zijn wel een officieel instrument en een recht voor de gemeenteraad.
Omdat de afhandeling van 'gewone' mondelinge en schriftelijk vragen ook geld kost is de oproep wellicht om terughoudend te zijn met alle vragen? Dan wordt het leven voor B&W een stuk gemakkelijker, zonder die vervelende pottenkijkers van raadsleden!
Werk aan het spoor
In de periode van 25 juli tot en met 23 augustus zal Pro-Rail werkzaamheden uitvoeren aan het spoor nabij station Arnhem. Hierdoor is de spoorverbinding tussen Ede-Wageningen en Arnhem “tijdelijk buiten werking”. De werkzaamheden zijn nodig om een betere, snellere en frequentere verbinding te krijgen tussen Arnhem en Nijmegen en tussen Arnhem en Utrecht. In de bouwperiode wordt station Ede-Wageningen een eindstation voor alle treinen uit Utrecht. De passagiers die willen doorreizen naar Arnhem zullen met bussen worden vervoerd. Andersom geldt dat passagiers uit de richting Arnhem en Nijmegen met de bus naar Ede komen.
Volgens de dienstregeling rijden er vanuit station Ede-Wageningen 6 treinen per uur naar Arnhem en komen er 6 treinen per uur aan vanuit Arnhem. Daarnaast zijn er ook doorgaande (internationale) treinen. Een globale schatting is dat er tijdens de spits 500 tot 1000 passagiers in een trein zitten. In een bus kunnen maximaal 60 passagiers. Ook als we er van uitgaan dat een aantal passagiers een alternatief route dan wel een alternatief vervoermiddel gebruiken en we rekening houden met de vakantieperiode, dan zal het aantal bussen dat station Ede-Wageningen extra aandoet toch hoog zijn.
Omdat het bij mijn fractie niet duidelijk is wat de gevolgen van deze passagiersstromen over de weg zijn hebben we hier onder meer de volgende vragen over gesteld aan het college van B&W:
-
Hoeveel personen moeten door deze werkzaamheden per uur met de bus worden vervoerd van en naar station Ede-Wageningen?
-
Hoeveel bussen komen dan extra aan op station Ede-Wageningen en vertrekken daar?
-
Wat is de route over Edes grondgebied van en naar station Ede-Wageningen van deze extra bussen?
-
Welke maatregelen zijn genomen om de overlast voor andere weggebruikers op deze route en aanwonenden van deze route te beperken?
-
Moeten door de gemeente Ede extra kosten worden gemaakt? Zo ja, hoe hoog zijn deze kosten en kunnen deze op Pro-Rail worden verhaald?
Overlast in Lunteren
In het natuurgebied de Zandkuil in de voormalige zandgroeve “de Goudsberg” aan de Hessenweg te Lunteren zorgen hondenscholen voor een toenemende geluidsoverlast. In dit gebied staan woningen, stacaravans en er is een groepsaccommodatie voor 24 personen. Mensen die gebruik maken van dit natuurgebied willen van de natuur en de rust genieten. Dit genot wordt verstoord door de toenemende geluidsoverlast van de hondenscholen. In het verleden was alleen de officiële politiehondenopleiding een beperkt aantal uren per week actief in het gebied. De overlast toen was volgens de omwonenden beperkt. Tegenwoordig wordt echter door meerdere particuliere hondenscholen veel intensiever gebruikt gemaakt van het gebied om honden te trainen. De geluidsoverlast is hierdoor zowel overdag als in de avond toegenomen. Daarnaast wordt de avondrust ook door het gebruik van kunstlicht verstoord. Bewoners van het gebied hebben al meerdere keren bij het college van B&W aandacht gevraagd voor de toename van de overlast maar tot op heden zonder resultaat. Hun brief van 5 december 2009 is zelfs nog niet beantwoord! Vanuit onze bezorgdheid pleiten wij voor een oplossing op korte termijn en daarom hebben we de volgende raadsvragen aan het college van B&W gesteld: 1. Gaat u de brieven van de omwonenden nog beantwoorden? Zo ja, wanneer? 2. Beschikken de hondenscholen over een vergunning voor de Zandkuil Goudsberg Hessenweg te Lunteren? Zo ja, voor hoeveel hondenscholen is er een vergunning verstrekt? En wat laat deze vergunning toe? 3. Is er een vergunning vereist om een lichtmast te plaatsen voor de Zandkuil Goudsberg Hessenweg te Lunteren? Zo ja, is die ook afgegeven? 4. Bent u met ons van mening dat door gebruik van kunstlicht de nachtrust van de natuurgebied verstoord wordt waardoor mensen en dieren overlast ondervinden? 5. Wat is uw visie ten aanzien van toename van de hondenscholen in een natuurgebied?
Gaan we nog op tijd bouwen in Kernhem B?
In april 2008 werden in Kernhem west twee dassenburchten ontdekt. Een burcht bleek nog bewoond. Verantwoordelijk wethouder van de Pol heeft destijds aangegeven de dassen te willen verplaatsen. Dit is ook noodzakelijk omdat anders niet gestart kan worden met de bouw van ongeveer 1900 woningen in Kernhem. Uiteraard is voor de verplaatsing een ontheffing van de Flora- en Fauna wet nodig. Vooruitlopend op deze ontheffing mag wel worden gestart met de voorbereiding van de bouw in het meest oostelijk gelegen gedeelte van het gebied. Voorwaarde is dat dit gebied wordt afgeschermd van het gebied waar de dassen zich bevinden.
In het weekblad Edestad van mei 2009 zei voorlichtster Judith Wind van de gemeente Ede dat “als alles naar wens verloopt, dan wordt de burcht in oktober of november 2009 verplaatst. En als het niet meezit, dan is de verhuizing in het voorjaar 2010. In beide gevallen is er geen vertraging voor de woningbouw in Kernhem West.”
Er kan nu dus met zekerheid worden vastgesteld dat niet alles naar wens verloopt. Immers, het is februari 2010 en de dassen zijn in oktober of november 2009 niet verplaatst. En of het meezit? In de door de gemeente Ede uitgegeven “nieuwsbrief Kernhem” van december 2009 staat te lezen dat is gekozen om de dassen te verplaatsen naar twee locaties in de Achterhoek en dat de gemeente Ede verwacht om in januari 2010 een verplicht compensatieplan in te dienen bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Dit plan vormt de basis voor de ontheffing die noodzakelijk is om de dassen te mogen verplaatsen.
Uit onderzoek van de fractie van GroenLinks/PE blijkt dat er tot op heden geen compensatieplan is ingediend bij het ministerie van LNV. Het is daarom ook zeer onwaarschijnlijk dat verplaatsing in het voorjaar kan plaatsvinden. Immers de normale verplaatsingsperiode is van oktober tot en met december. Verplaatsing in een andere periode wordt alleen bij hoge uitzondering toegestaan. Er zal zelfs nog snel gehandeld moeten worden om het voor elkaar te krijgen dat de dassen in de gebruikelijke periode, dus in het vierde kwartaal, worden verplaatst. Dit maakt de kans dat er nog in 2010 buiten het meest oostelijke gelegen gebied in Kernhem gebouwd gaat worden wel heel erg klein.
De fractie van GroenLinks/PE maakt zich ernstig zorgen over:
o De onduidelijkheid over de verplaatsing van de dassen
o De gevolgen hiervan voor de woningzoekenden in Ede
En omdat de energiecentrale voor de wijk in het westelijk deel van het gebied komt en de woningen in het oostelijke gedeelte, dus aan de andere kant van het gebied waar de dassen zich bevinden, vragen we ons af
o Hoe de eerste woningen van energie worden voorzien
We hebben vandaag de volgende vragen aan het college van B&W van Ede gesteld:
1. Zijn alle noodzakelijke stukken om de dassen te verplaatsen ingeleverd bij het ministerie van LNV?
a. Zo ja, hoe zijn deze beoordeeld?
b. Zo nee, waarom nog niet?
2. Deelt u onze zorg dat het zeer waarschijnlijk is dat de bouw in Kernhem B vertraging gaat oplopen?
a. Zo nee, wanneer denkt u te starten met de bouw? En om hoeveel woningen gaat het dan?
b. Zo ja, hoe groot is deze vertraging? En wat gaat u hier aan doen?
3. U kunt in de meest oostelijk richting op een klein stukje van Kernhem B starten met de bouw. Hoe worden deze woningen voorzien van warmte, gas en/of elektriciteit?
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg