Eric Leltz  RSS feed    

Niets is onmogelijk

Woensdag 20 mei 2015

eric leltz

Toen Jesse Klaver het voorzitterschap van de tweede kamer fractie van GroenLinks overnam, gaf hij veel aandacht aan zijn afkomst. Het werd als opstapje gebruikt om de stelling "niets is onmogelijk" te onderschrijven. Of in de woorden van Klaver "laat je nooit vertellen dat iets onmogelijk is of niet kan" en "laat angst los en je kunt alles bereiken".

De achterliggende gedachte is dat wie voor een dubbeltje geboren is altijd een kwartje kan worden. Een mooie gedachte maar de keerzijde is dat als dit niet lukt, dit ook helemaal aan jezelf ligt. Je kunt niet meer wegduiken door de omstandigheden de schuld te geven. Immers niets is onmogelijk en als je faalt, heb je jouw angst niet losgelaten. Je bent dan als het ware een 'loser'.

Zie falen daarom niet als eindpunt maar als opstap om te evalueren en te leren. Goed falen brengt je verder. Je leert als het ware op te krabbelen nadat je bent gevallen. En als dat een keer moeizaam gaat, is er de samenleving om je daarbij te helpen. Pas als je deze kansen laat liggen ben je een echte loser.

Dash button

Donderdag 07 mei 2015

eric leltz

Amazon kwam onlangs met een 'dash button'. Een apparaat waarmee je rechtstreeks een product kunt bestellen als je merkt dat dit op is. Omdat de introductiedatum 1 april was dacht ik even aan een slechte grap. Het bleek echter bittere ernst.

Helaas is een 'dash button' slechts een tussenoplossing. Het is het resultaat van een-dimensioneel denken want het is niet echt een oplossing voor het probleem dat voorligt. De besteller heeft er namelijk niet direct iets aan want als je pas gaat bestellen op het moment dat je merkt dat bijvoorbeeld de koffiecups op zijn, wordt het verlangen naar een kopje koffie nog even noodgedwongen op de proef gesteld.

Dat het anders kan zie je terug in de logistiek bij 'just in time' leveringen. Daar wordt aan de hand van de historie van het gebruik en de levertijd van een product, bij een minimum voorraad een bestelling geplaatst. Dit wordt volautomatisch door het systeem zelf gesignaleerd en gedaan. Dan is de mens dus niet de initiator van de actie maar zit de bestelcyclus ingebakken (embedded) in het systeem. En voor wie niet kan loslaten? Die krijgt een signaal waarna toch zelf kan worden besteld.

Zo pak je het probleem bij de wortel aan zodat het wordt opgelost nog voordat het zich voordoet. Op deze wijze voorkom je problemen in plaats van dat je wacht tot een probleem zich aandient.

 

Archief



Rubrieken