Bezuinigen
Komende week gaat de gemeenteraad zich in 4 sessies buigen over de bezuinigingen of zoals B&W het eufemistisch noemt, ombuigingen.
Het is echter niet duidelijk wat de status is van de (besloten) sessies. Wel duidelijk is dat er geen politieke discussie wordt gevoerd. De huidige financiële rapportages zijn leidend. Er komen voorstellen van ambtenaren, de raadsleden krijgen een toelichting op de vooraf uitgewerkte plannen en mogen daarna stikkers plakken op de voorstellen. Ook is niet duidelijk hoe het proces verder verloopt. Hoe gaat het college bijvoorbeeld de inbreng van de sessies verwerken in de uiteindelijke begroting?
Er is gekozen voor een sterk instrumentele, technische en boekhoudkundige benadering waarbij de uitgangspunten al vaststaan. Vragen als:
- Is 6 miljoen extra bezuinigen wel voldoende?
- Waar is de verdeling 3 miljoen bedrijfsvoering en 3 miljoen beleid op gebaseerd?
- Wat zijn de gevolgen als er minder huizen worden gebouwd?
- Wat zijn de gevolgen als de grondprijs omlaag gaat?
worden niet gesteld laat staan beantwoord.
GroenLinks/PE ziet meer in een aanpak om samen met B&W een openbare discussie te voeren over de kerntaken. Dan krijg je een politieke discussie. Maak een scheiding tussen taken die de gemeente verplicht is om uit te voeren en taken waar ze de keuze heeft. Schrap deze laatste taken allemaal en begin vanaf nul af te vragen welke van deze taken je wel gaat doen en welke niet. Ga vervolgens de gekozen taken opnieuw invullen aan de hand van de volgende uitgangspunten:
- Kijk naar de uitkomsten van Ede2025: Jong, Groen en Verbonden,
- Betrek de mening van inwoners, bedrijven en verbonden partijen over de uitvoering van de taken,
- Bekijk welke taken (voor een deel) door anderen gedaan kunnen worden. Bijvoorbeeld door inwoners, gemeenschappelijk met andere gemeenten en bedrijven Welk (financieel) beslag legt deze taak op de beschikbare middelen.
De door B&W gekozen aanpak kan hooguit een aanzet zijn maar om echt te bezuinigen met draagvlak is meer nodig. Een door GroenLinks/PE voorgestelde breed gevoerde kerntakendiscussie zal nu veel discussie opleveren maar zal later veel discussie voorkomen omdat er vroegtijdig is gewerkt aan draagvlak.
De Stembreker
De Stembreker van de G500 is natuurlijk een mooie aandachttrekker maar of het nu allemaal wel zo reëel is? Het komt in feite neer op shoppen in verschillende winkels. De mouwen koop ik in winkel A, de knopen in winkel B en de rest van de stof in winkel C. De macht aan de consument. Of in het geval van de Stembreker, aan de kiezer. Een mooi streven, maar daarmee heb ik nog geen overhemd. Dat moet dan nog wel in elkaar worden gezet.
Als ik mijn enige stem verdeel over verschillende partijen is het zeer naïef om te denken dat deze partijen daarna in een regeerakkoord zonder slag of stoot met elkaar gaan samenwerken. Zeker als de kiezer hen daartoe dwingt. Zo'n opgedrongen huwelijk kun je nog zien als een zakenkabinet. Maar het leidt onherroepelijk tot compromissen. En het is dan maar de vraag of de door mij gekochte spulletjes, lees gewenste richting, nog tot zijn recht komen. Dan zit je namelijk weer midden in het systeem dat door de G500 zo wordt verguisd. De teleurstelling ligt dan op de loer en in die zin schept de Stembreker irreële verwachtingen.
Als je echt iets wil veranderen begin je niet aan het einde van het besluitvormingsproces waar de kiezer nog iets te zeggen heeft, maar begin je eerder. Dan maak je de stap van structuurverandering naar cultuurverandering. In plaats dat al de politieke partijen hun eigen assortiment uitventen kunnen ze meer naar elkaar toe groeien. Bijvoorbeeld door zich per thema in een gezamenlijk standpunt uit te spreken. En in het uiterste geval leidt dat tot een fusie. Dan heb je minder winkels lees minder versplintering. Maar het zit in de aard van de mens om zich te onderscheiden binnen kleine marges. En zolang dit zo is, zal dit systeem met vele (splinter) partijen, niet veranderen. Ook dat is democratie.
Burgerlijk ongehoorzaam
Onlangs bepaalde de rechter dat niet aan de burgemeester van de toekomstige woonplaats van pedofiel Sytze van der V. hoeft worden doorgegeven dat hij daar komt te wonen. Omdat wel bekend is gemaakt dat deze pedofiel in Gelderland gaat wonen ontstaat ongerustheid.
Hoewel het standpunt van de rechter uit oogpunt van het geven van een nieuwe kans en het voorkomen van onrust te begrijpen is, heeft het ook iets kortzichtigst. Immers vroeg of laat wordt de woonplaats toch bekend. En dan kun je er maar beter vroeg bij zijn. Dan kan de gemeente nog enigszins de regie voeren. Ook kan dan worden gezorgd voor heldere communicatie naar de buurt en zonodig begeleiding. Als de buurt er later achter komt zijn de poppen aan het dansen en ligt een volkstribunaal op de loer. Dan ligt de rol van de gemeentelijke overheid meteen lastig. Immers, dan zal de gemeente moeten opboksen tegen het geschonden vertrouwen omdat informatie over de sociale veiligheid van de inwoners, onder de pet is gehouden. Kom dan als gemeente niet meer aan met de wens om transparant te zijn. Ik heb aan de burgemeester gevraagd of het mogelijk is om te kijken in de gemeentelijke basis administratie (GBA) of de pedofiel zich in Ede heeft gevestigd. De burgemeester noemt dat een duivels dilemma. Aan de ene kant wil hij de uitspraak van de rechter respecteren en dus niets doen. Aan de andere kant wil hij ook instaan voor het gevoel van veiligheid van de inwoners. Maar dan is wel een burgerlijk ongehoorzaam kijkje in de administratie nodig. Het eerste weegt helaas zwaarder voor de burgemeester. Voor mij weegt het gevoel van veiligheid voor de inwoners zwaarder dan de privacy van de pedofiel.
Nu maar wachten op de ambtenaar die de nieuwe inwoner registreert in de administratie. Hij of zij kan natuurlijk geheel toevallig informatie lekken.
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg