Eric Leltz  RSS feed    

Investeren in de samenleving

Donderdag 04 oktober 2007

Voorafgaand aan de raadsvergadering van vandaag was er een bijeenkomst over de programmabegroting 2008-2011. En daar was goed nieuws te melden. De zuinigheid van de laatste jaren heeft zijn vruchten afgeworpen. In totaal is er nu structureel ruim € 4 miljoen beschikbaar voor nieuwe plannen, terwijl daarnaast € 10 miljoen wordt uitgegeven aan eenmalige investeringen. In 2011 moet dit leiden tot een structureel sluitende begroting. De afgelopen jaren had de gemeente Ede nauwelijks geld voor nieuw beleid maar nu kan dan eindelijk worden geïnvesteerd in de samenleving. Hierbij gaat het vooral om investeringen in de jeugd, sport, sociaal cultureel werk en veiligheid. Daarnaast krijgen de inwoners een bedrag terugbetaald van de afvalstoffenheffing en gaan de tarieven voor rioolrecht en onroerende zaakbelasting alleen met de inflatiecorrectie omhoog. Volgende maand in de raadsvergadering zullen alle partijen hun zegje doen over hoe zij vinden dat deze gelden moeten worden besteed. Wij zullen dan de nadruk leggen op investeringen op het sociale vlak en op het gebied van de openbare ruimte. Denk hierbij aan groenvoorzieningen en speelplekken. Na deze bijeenkomst was de raadsvergadering. Geen indrukwekkende agenda zoals ik al eerder schreef. Ap heeft onze visie goed en met gevoel voor humor verwoord bij de agendapunten over de vaststelling van de rapporten ‘Water gewogen’, Waterplan en Gemeentelijk Rioleringsplan 2008-2012 en het initiatiefvoorstel van de fractie van de SGP over het hondenbeleid. Aan het begin van de vergadering heb ik nog aandacht gevraagd voor Werelddierendag. Om 21.30 uur waren we al klaar. Toen ben ik nog niet naar huis gegaan want inmiddels was oud burgemeester Roel Robbertsen aangeschoven. Er werd een schilderij van hem onthuld. Ik vond het wat tegenvallen. Roel oogde veel jonger en hij leek nu wel een tweelingbroer van Loek Hermans. Wel goed getroffen was de karakteristieke houding met het handje op de buik. Dit schilderij komt te hangen in het gemeentehuis bij de schilderijen van de vorige burgemeesters.

Ede wordt millenniumgemeente

Donderdag 05 juli 2007

Vanavond de laatste raadsvergadering voor het zomerreces. En omdat er veel op de agenda staat begonnen we al om 16.00 uur. En dan te bedenken dat dit eigenlijk het tweede gedeelte van de geschorste vergadering van vorige week is! We begonnen met de tweede termijn van de perspectiefnota. Hierbij heb ik in het kort aangegeven dat wij graag willen investeren in een groen en sociaal Ede. Zeker met het oog op de vandaag binnengekomen juni circulaire waarin staat dat Ede meer geld van het rijk krijgt. Verder heb ik een toelichting gegeven op de agendapunten trechtering Ede oost en de Nota wonen. Wat Ede oost betreft gaat het collegevoorstel nog niet ver genoeg. De beide Hartogsvarianten mogen er wat ons betreft nu al uit. In de commissie vergadering heb ik hier al de argumenten voor gegeven. Maar goed, met dit voorstel kunnen we ook leven en de uitkomst van de MER zal de uiteindelijke besluitvorming vereenvoudigen. Ik heb nog even de resultaten van een recent onderzoek met de titel “Bescherming van natuurgebieden” van de Algemene Rekenkamer genoemd waarin staat aangegeven dat natuur te vaak wordt aangetast waar dat had kunnen en moeten worden vermeden omdat alternatieve locaties niet zijn onderzocht en er geen sprake is van een groot maatschappelijk belang. Verder ben ik ingegaan op het probleem dat we als raad en college niet altijd “in fase” zijn met de burgers. Je ziet dat burgers zich vrij laat in het besluitvormingsproces beginnen te roeren. Waar wij in het besluitvormingsproces in de oordeelsfase zitten, zie je dat burgers soms nog in de beeldvormingsfase zitten. Dan krijg je onvermijdelijk teleurstelling omdat het idee dan snel gaat leven “dat er toch niet wordt geluisterd” of “we voor voldongen feiten staan”. Ik zou graag willen dat we eens goed nadenken hoe we er voor kunnen zorgen dat we samen optrekken. Een tweede opmerking ging over de deelbelangen van burgers. Een van de insprekers in de commissie vergadering liet zich zelfs ontvallen dat hij een ander verhaal had gehouden als hij in een andere wijk had gewoond. Als politici moeten wij vooral keuzes maken maar ook keuzes durven te maken. Onafhankelijke keuzes, ook als we daarmee tegen de haren instrijken van degenen die deelbelangen vertegenwoordigen. En ja, daar krijg je niet snel de handjes voor op elkaar. Over de nota Wonen. Een belangrijk document maar nog belangrijker is dat het bouwproces op gang wordt gebracht. Daarvoor moeten alle zeilen worden bijgezet. Wat mijn fractie betreft mag de nota wel wat meer ambitie tonen. Met uitspraken als “bij de gestelde financiële randvoorwaarden zal het niet eenvoudig zijn om het gewenste aandeel van 30% goedkope woningen te halen” en “Om snel de woningproductie ……. op gang te brengen….. wordt op dit moment afgezien van het dwingend opleggen van eisen van het Woonkeur” worden de uitgangspunten wel erg snel losgelaten. En als je al begint met “het zal niet eenvoudig worden”, dan weet ik een ding zeker, dan wordt het ook niet eenvoudig. Ook de verhouding 30/30/30 waarbij het gaat om goedkope, middeldure en dure woningen baart ons zorgen. Woningen moeten bereikbaar zijn voor midden en lagere inkomens. De verhouding geldt voor het totale woningbouwprogramma en niet voor elke afzonderlijke locatie. Maar dan zie ik wel graag dat hier een periode aan wordt gekoppeld anders is de verhouding een wassen neus. Hierover is samen met de PvdA en de Christen Unie een amendement ingediend. Een ander belangrijk punt was de door GroenLinks/PE ingediende motie over de millenniumgemeente. Deze is aangenomen. Ede doet al veel op het gebied van het milieu. Maar Ede verklaren als millenniumgemeente is meer dan een vlag op de activiteiten. We geven duidelijk een signaal af, en daarmee het goede voorbeeld, dat de medemens en het milieu er daadwerkelijk toe doen. In 2000 hebben 189 regeringen waaronder Nederland zich op een VN top verbonden aan de 8 millenniumdoelen. Doelen gericht op het uitbannen van armoede en honger en het verbeteren van het klimaat en de duurzaamheid. Deze doelen moeten in 2015 zijn behaald. Morgen, op 7-7-2007 zijn we precies halverwege. In de tijd. Niet wat het behalen van de doelen betreft. Want hoewel er resultaten zijn geboekt, blijven er ook doelen duidelijk achter. Met deze motie verbindt de gemeente zich aan de 8 doelstellingen waarbij de motie de nadruk legt op de doelstellingen 7 en 8, respectievelijk “er leven meer mensen in een duurzaam leefmilieu” en “er is meer eerlijke handel, schuldverlichting en hulp”. Het benoemen van de gemeente tot millenniumgemeente bundelt de vele activiteiten op het gebied van milieu en duurzaamheid. Om klokslag 23.00 uur eindigde de raadsvergadering.

Geen vertrouwen meer in de voorman van D66

Donderdag 28 juni 2007

Ik was al vroeg op het gemeentehuis in verband met een hoorzitting over het bestemmingsplan het Nieuwe Landgoed. Hier hebben we vorige maand ook al over gesproken maar niet iedereen was toen in de gelegenheid om in te spreken. Vandaar een tweede zitting vandaag. Belangrijk knelpunt was ook nu weer de hoge torens van de appartementen op de hoeken van het landgoed. Deze zijn op de tekeningen in de loop van de tijd steeds hoger geworden. Inmiddels staat in de plannen een hoogte van 22 meter vermeld. Hiermee komen flink wat woningen gedurende de dag in de schaduw te staan. Ook is niet duidelijk of die 22 meter nu wordt gemeten vanaf maaiveld of vanaf promenade hoogte. De tekeningen zijn hier niet duidelijk over. Hoewel de bewoners al lang weten dat het landgoed gebouwd gaat worden is volgens hen pas op 24 februari 2007 bekend gemaakt hoe hoog de torens wel niet worden. Naast de hoogte spelen ook de te verwachte parkeerproblemen een rol.

Direct na de hoorcommissie en voor de raadsvergadering was er fractievoorzitteroverleg over een door Gemeentebelangen in te dienen amendement over de samenstelling van de vertrouwenscommissie voor de benoeming van een nieuwe burgemeester. De toon van recent gestelde raadsvragen van D66 over het vervoer van tijdelijk burgemeester Tineke Netelenbos van en naar haar woonplaats waren bij Koos van Boven, fractievoorzitter van Gemeentebelangen, geheel in het verkeerde keelgat geschoten. Het was voor hem de bekende druppel. Hierdoor heeft hij geen vertrouwen meer in fractievoorzitter van Dalen van D66 en is er geen gezonde basis om samen te werken in een vertrouwenscommissie. Vandaar het amendement waarmee hij wil voorkomen dat van Dalen zitting kan nemen in de vertrouwenscommissie. In het overleg bleek dat meerdere fractievoorzitters dit amendement zullen steunen. Mijn fractie vind dit lastig want met het uitsluiten van mensen kom je toch aan de fundamenten van de manier waarop we bij GroenLinks/PE in het leven staan. Bovendien heeft ieder raadslid het recht om raadsvragen te stellen. En hoewel de zeer tendentieuze manier van vragen stellen niet die van ons is, zien wij daar geen reden in om het vertrouwen op te zeggen. In de raad heb ik dit ook gezegd. Wij kennen de heer van Dalen eigenlijk niet anders als op de wijze waarop hij nu ook deze vragen heeft gesteld. Maar uit de gesprekken met de fractievoorzitters werd het mij wel duidelijk dat een samenwerking onmogelijk is. Ik heb een beroep gedaan op de heer van Dalen om de eer aan zichzelf te laten en zich terug te trekken uit de vertrouwenscommissie. Toen dit aan dovenmansoren bleek gericht heeft mijn fractie er helaas voor moeten kiezen om de voortgang van de zoektocht naar een burgemeester niet verder te frustreren en het amendement, hoewel met een stemverklaring, te steunen. Verder ging het over de profielschets voor een nieuwe burgemeester. Hierover hebben we gezegd dat we in de eerste plaats rekening hebben gehouden met de inbreng uit de rondvraag bij de burgers via internet en de krant. Naast vanzelfsprekende zaken als

  • integriteit,
  • onafhankelijkheid en
  • stressbestendigheid

vragen wij een persoon die

  • daadkrachtig is,
  • omgevingsbewust is en
  • richtinggevend is.

In een paar statements:

  • herkenbaar en benaderbaar,
  • slim maar niet sluw
  • midden in de samenleving met gezag maar zonder machtsvertoon,
  • iemand die over de eigen schaduw heen kan stappen en dus boven alle partijen en belangen staat,
  • verbindende schakel tussen groepen zoals jong en oud, allochtoon en autochtoon, stedelingen en dorpelingen maar ook tussen college en raad,
  • iemand die goed kan schakelen met inlevingsvermogen, tact en geduld,
  • betrokken bij het milieu

en wat ons betreft mag daar ook een vleugje humor bij. Kortom, een schaap met 5 poten. In de gesprekken met de kandidaten zal het ook om een goed gevoel gaan. Hiervan laat ik afhangen welk pootje dan net even minder belangrijk is en kan worden “uitgedraaid”. Trouwens de ideale kandidaat verschijnt toch pas een dag nadat de vacature is vervuld. En wat hebben wij te bieden? Wij geven de kandidaat een mooie gemeente met ruimte. En in het functioneren, zullen wij die ruimte ook geven. Ik sloot af met een opmerking over de vertrouwenscommissie. Dit is een mannenbolwerk. Het is niet anders. Het legt wel een grote verantwoordelijkheid bij de commissie. Ik ben er van overtuigd dat de commissie voor kwaliteit kiest ongeacht afkomst of geslacht van de kandidaten. Tot slot nog even iets over de perspectiefnota. Er is in het afgelopen jaar is meer geld binnengekomen dan is uitgegeven. En dat is dus goed nieuws. We hoeven nu niet meteen met zijn allen de kroeg in te gaan om het geld vloeibaar te maken, maar we hoeven het ook niet allemaal vast te zetten. GroenLinks/PE ziet graag dat het geld wordt geïnvesteerd om Ede nog socialer en nog duurzamer te maken. Of zoals in de termen van ons programma “Groen en gedreven, sociaal samenleven”. Zo zien we het graag in Ede. Het college wenst liever pas op de plaats te maken door de gelden te bewaren voor mindere tijden. En natuurlijk, de toekomst is onzeker maar besturen is, zeker in deze tijd, ook kunnen omgaan met onzekerheid, “de enige zekerheid is de onzekerheid”. En daarom mogen we eigenlijk wel iets meer lef tonen. Ook in de politiek gaan de kosten nu eenmaal voor de baat. En investeren in een sociaal en groen Ede loont. Waarin willen we dan investeren? Wat betreft de sociale kant: Zorgen dat de gelden die zijn overgehouden door een gunstige aanbesteding van de WMO rechtstreeks ten goede komen aan de betreffende doelgroepen. Bij scherp inkopen wordt vaak alleen naar de financiën gekeken. De kwaliteit van de geleverde diensten mag wel een meer prominente rol spelen en dan is het niet vanzelfsprekend dat de goedkoopste aanbieder ook de dienst gaat leveren. Ondersteunen van activiteiten in buurten om de samenhang in de wijk te versterken. Denk aan het weer opbouwen van het nog maar recent afgebroken buurtopbouwwerk. Met 2 agogen erbij kunnen 6 buurthuizen worden bediend. Investeren in amateurkunst. Hierover staat niets in de perspectiefnota. Toch is het belangrijk dat we blijven investeren in de “breedtekunst”. Daarom komen we samen met het CDA met een motie. Ondersteunen van mensen in achterstandsituaties. Daarom zullen wij initiatieven op dit gebied zoals

  • participatiefonds
  • computerregelingen
  • sportpas

van harte steunen.

Toezien op leerplicht.

Spijbelen van school is een eerste stap “op de weg die nergens toe leid”. En voorkomen is beter dan genezen. Als we, zoals de commissie de Boer wenst, deze spijbelaars eerst maar eens “op vakantie” sturen naar de prep camps dan zijn we toch te ver afgedwaald. Laten we kiezen voor preventie. We voldoen nu niet aan de landelijke norm die de vereniging van leerplichtambtenaren hanteert. Volgens die norm dient er per 4500 leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar 1 leerplichtambtenaar te zijn. Voor Ede betekent dit bij een aantal van 32247 leerlingen tussen 4 en 17 jaar dat er 7 leerplichtambtenaren moeten zijn. Dat halen we dus niet.

Ook sport vinden we belangrijk. Maar 20.000 euro voor een krijtstreepje op de Stationsweg voor een professionele wielerwedstrijd gaat ons toch te ver. Dit geld besteden we liever aan de breedtesport. Daar liggen mogelijkheden genoeg om het geld goed te besteden. Verder vragen we investeringen in het

  • Verkleinen van lesgroepen bij ondermeer peuterspeelzalen,
  • Verbeteren sportaccommodaties
  • Wegwerken taalachterstand
  • Wegwerken (jeugd)werkloosheid
  • Actief voeren van integratiebeleid met speciale aandacht voor de allochtone ouderen

Bij groene of duurzame investeringen denken we aan:

  • (Ver) bouw duurzame woningen stimuleren
  • Gebruik duurzame energie stimuleren
  • Onderhoud van wegen en fietspaden

Ook hebben we een motie ingediend over de millenniumgemeente. We hebben het dan over maatschappelijk verantwoord ondernemen en de trits “people, planet, profit”. Met deze motie verbindt de gemeente zich aan 8 doelstellingen op het gebied van armoedebestrijding (people) en duurzaamheid (planet). Het milieu gaat de gemeente nauw aan het hart. Denk aan:

  • de per 1 september te starten actie “zonnig Ede” over de aanschaf van zonneboilers,
  • USB sticks met informatie voor bedrijven over energiebesparing,
  • Hemelwaterafvoer in de componistenbuurt
  • het aanleggen van een klimaatbos en
  • het gemeentehuis zelf.

Het benoemen van de gemeente tot millenniumgemeente bundelt de vele activiteiten op het gebied van milieu en duurzaamheid en geeft richting. Want de zorg voor het milieu gaat verder dan onze zittingstermijn. Koppel hieraan een ambitie, bijvoorbeeld: “Ede klimaatneutraal in 2020” en je hebt meteen een uitdagend doel.

Onze wijze van vergaderen

Donderdag 01 maart 2007

De eerste dag van de maand en meteen een raadsvergadering. Er stond niet echt veel op de agenda. Buiten twee hamerstukken over “het normen- en toetsingskader voor de rechtmatigheidscontrole 2006” en “een verordening over de Wet inburgering” waren er nog twee te bespreken punten. Als eerste de resultaten van het onderzoek van de lokale rekenkamer naar de krediet over- en onderschrijdingen en vervolgens de starterleningen. Bij het rapport van de rekenkamer hadden we niets meer toe te voegen aan wat we al in de commissie hebben gezegd. Toch moest ik nog even reageren via de interruptie microfoon omdat D66 aangaf teleurgesteld te zijn in GroenLinks/PE. De teleurstelling kwam omdat de fractie van GroenLinks/PE het onderzoeksresultaat accepteert. Ik heb herhaalt wat ik in de commissie heb gezegd namelijk dat mijn fractie teleurgesteld is in het resultaat van het onderzoek omdat zij meer overschrijdingen had verwacht maar dat zij aan de andere kant blij is dat het met de overschrijdingen meevalt. Dan doen we het toch niet zo slecht in Ede. Daarmee is voor ons de kous af. Als dat teleurstelling oproept bij een andere partij is dat jammer. Zelf zou ik mijn gemoedstoestand niet zo snel laten afhangen van de keuzes van andere partijen. Bij de starterleningen ben ik ingegaan op de reeds eerder genoemde punten:

  • prijsopdrijvend voor de grote groep die niet mee kan doen,
  • het opzadelen van mensen met een top hypotheek waar de gemeente zich niet voor moet lenen en
  • het nemen van een voorschot op de toekomst.

Hoewel de starterlening sympathiek in de oren klinkt zijn dit toch redenen genoeg om er van af te zien. In de commissie vergadering kwam de Christen Unie met het verwijt dat wij iets afkeuren zonder er een alternatief tegenover te stellen. Nu kwam de SGP er mee. Een staaltje van redeneren dat ik niet kan volgen. Alsof je maar akkoord moet gaan met iets waar je niet achter staat omdat je geen alternatief hebt. Ik heb het in de raad als volgt verwoord: “ik sta liever even stil dan dat ik een dwaalweg in ga”. Natuurlijk ligt de oplossing aan de aanbodkant. Er moet gewoon gebouwd worden. Vandaar ook onze steun voor de woningbouw in Wekerom. Hoewel er niet veel op de agenda stond duurde de vergadering toch nog vrij lang omdat er 5 moties werden ingebracht over ondermeer een sport en cultuurpas en woningbouw in Wekerom. Daarnaast had het college nog een nieuw agendapunt toegevoegd over het nemen van een voorbereidingsbesluit voor de omgeving Notaris Fischerstraat. Wel lastig dit soort agendapunten. Ik snap dat het college niet altijd vroegtijdig bekendheid kan geven aan voorbereidingsbesluiten omdat bewoners dan wellicht in allerijl nog bouwaanvragen gaan doen maar aan de andere kant komt dit de besluitvorming niet ten goede. Door op het laatste moment met agendapunten te komen worden deze onvoorbereid besproken. Gevolg is vele schorsingen om ruggespraak te houden, dit terwijl andere agendapunten uitvoerig worden besproken binnen de fractie. Er moet toch een modus te vinden zijn waarbij punten eerder maar onder embargo worden aangedragen.

Archief



Rubrieken