Maandag 18 september2006
Vrijdag 22 september 2006
Dit keer was ik welkom bij de brandweer. In een aantal presentaties werd me duidelijk gemaakt dat de brandweer niet alleen bij brand in de weer is. Per dag rukt de brandweer gemiddeld twee en een halve keer uit voor brand. De rest van de tijd worden er andere activiteiten uitgevoerd. Deze activiteiten zijn veelal van preventieve aard zoals het beoordelen van omgevingsvergunningen en de brandveiligheid van gebouwen. Een belangrijke activiteit is ook het terugdringen van loze meldingen. Dit wordt gedaan aan de hand van voorlichting, aanschrijving van de melders en handhaving. We zijn aan de hand van een case ingegaan op het rampenplan van de gemeente. En omdat een ramp zich niet aan de gemeentegrens hoeft te houden heeft het plan een sterke regionale karakter. De brandweer heeft ongeveer 60 beroepsmedewerkers en 130 vrijwilligers. De beroepsmedewerkers hebben naast de primaire brandweer taak, het uitrukken voor het blussen van een brand, ook nog andere taken zoals bijvoorbeeld het onderhouden van het wagenpark en de apparatuur, geven van voorlichting en het rijden op de ambulance. Wat de vrijwilligers betreft vormt de regelgeving een steeds hogere horde. Het is al moeilijk om aan gemotiveerde vrijwilligers te komen want er wordt best wel wat gevraagd van hen. Zij moeten niet alleen bereid zijn om bij nacht en ontij beschikbaar te zijn, ook moeten zij binnen een straal van 2 minuten wonen in de buurt van de brandweer kazerne. Dat vraagt dus best wat opofferingen in het sociale leven. De brandweer kost de gemeente ongeveer 48 euro per inwoner. Dat is een paar euro onder het landelijk gemiddelde. Door een toename van opleidingen, oefeningen, controle & handhaving en het voldoen aan de arbeidstijdenwet zullen deze kosten de komende jaren toenemen. De centrale overheid is bezig met een centralisatieslag. De Edese brandweer heeft hier moeite mee omdat 90% van de dagelijkse activiteiten bestaat uit lokaal werk. De centralisatie kan dan tot gevolg hebben dat de schaduwkanten hiervan zoals minder betrokkenheid en motivatie, reactievermogen op incidenten en flexibiliteit de boventoon gaan voeren. Aan het eind van de avond heb ik vanuit een hoogwerker mogen aanschouwen dat Ede ook vanuit de lucht mooi is.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Vrijdag 22 september 2006
Vrijdag 22 september 2006
In het gemeentehuis was de jaarlijkse bijeenkomst van de geestelijke verzorging in rampomstandigheden. Na een inleiding van de burgemeester gaf ds. Peter ’t Hoen aan de hand van een reportage van TV Gelderland over het spoorwegongeval op 7 juni 2006 in Ede een aangrijpend relaas van de eerste minuten na het ongeval. Toevalligerwijs was de heer ’t Hoen als eerste ter plekke maar werd wel meteen weggestuurd toen na een paar minuten de hulpverleners kwamen. Daarna gaf mevrouw de Ruijter van “Impact”, een landelijk kennis- en adviescentrum voor psychologische hulp na rampen, een inleiding. Zij definieerde een ramp als een ontwrichting van de infrastructuur. Hierbij is per definitie veel aandacht voor het moment van de ramp maar veel minder voor de nazorg. Dit terwijl hier wel veel behoefte aan is. Impact heeft over de afwikkeling van rampen een boekje uitgebracht waarbij de nadruk ligt op het gestructureerd improviseren. Dit boekje is ook naar alle raadsleden gestuurd. Daarna kwam mevrouw Ribbers van “Kerk in actie” aan het woord. Zij vroeg naast de formele kant van de zaak zoals het hebben van protocollen ook aandacht voor de meer informele kant van de zaak. Mensen gaan elkaar bij rampen spontaan helpen en dat kan goed gefaciliteerd worden. De kerken kunnen dit bijvoorbeeld doen door de deuren van de kerk open te doen en het kerkgebouw ter beschikking te stellen aan de hulpverleners.
Opvallend in de toespraak van de burgemeester was dat hij eerst een grap maakte over de scheiding van kerk en staat maar dat we dat met deze bijeenkomst in de raadszaal wellicht niet goed doen. Vervolgens haalde hij een brief van minister Remkes aan waarin staat dat het uitspreken van het ambtsgebed aan het begin van een raadsvergadering in strijd zou kunnen zijn met de scheiding van kerk en staat. Gevolg kan zijn dat de genomen besluiten niet rechtsgeldig zijn. In het kader van de te voeren discussie over het ambtsgebed in de komende raadsvergadering wel een interessante opmerking.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Maandag 11 september 2006
Dinsdag 12 september 2006
In de middag kwam het Presidium bijeen. Een agenda met veel punten, maar gelukkig hoefden we niet bij alle punten even lang stil te staan. We bleven wat langer stil staan bij de nabespreking van de behandeling van de Meerjarenbeleidsvisie, het werkbezoek van de Commissaris van de Koningin aan Ede op 28 september aanstaande en de integriteit van raadsleden. Dit laatste punt stond niet zomaar op de agenda. Het had te maken met een incident waarbij een van de raadsleden in een dubbelrol als raadslid en medewerker van een bedrijf uit Ede al of niet bewust betrokken is geraakt. Het is goed dat de besproken wordt omdat een raadslid iedere schijn van belangenverstrengeling moet vermijden. Om die reden hebben we ook afgesproken dat een en ander breder besproken gaat worden met de gehele raad.
’s-Avonds was er een extra fractievergadering waarbij het door Ap en Hans uitgewerkte werkplan voor het komende jaar besproken is. In dit werkplan staat aangegeven hoe we het contact met onze achterban kunnen verbeteren en verstevigen. Op een paar aanpassingen na is dit plan goedgekeurd.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Dinsdag 12 september 2006
Dinsdag 12 september 2006
Vandaag stond een afspraak met de heer Weijers van busmaatschappij BBA op het programma. Een tijd geleden gaf GroenLinks lid Leo Langeveld mij een ontwerp van een buslus door Ede. Het is een manier om de Edese wijken te ontsluiten met het openbaar vervoer. Ik vind het een interessant idee en wil daar wel aandacht aangeven. Om die reden heb ik het al een keer in de gemeenteraad aangekaart. Maar omdat de busmaatschappij als concessiehouder natuurlijk ook een belangrijke rol speelt is het ook handig om hun licht eens over het plan te laten schijnen. Dan komen ook economische factoren aan bod. Belangrijk uitgangspunt voor BBA is dat een dienstregeling helder, duidelijk en eenduidig is. Daarom is het van belang dat bussen ieder uur op hetzelfde tijdstip bij de halte zijn. Ook de frequentie van de dienst speelt een belangrijke rol. De bus moet in de stad overdag minimaal twee keer per uur langskomen. Anders kunnen de mensen niet echt op de bus rekenen en zullen dan ander vervoer regelen. Uit economisch oogpunt mag de buslus niet langer duren dan circa 55 minuten zodat dezelfde bus ook weer aan het nieuwe rondje kan beginnen. Dat scheelt in de kosten. De 5 minuten speling kan dan worden gebruikt worden voor het afzetten van de passagiers bij het station en het weer toelaten van nieuwe passagiers die net met de trein zijn aangekomen. Voor de busmaatschappij is het steeds weer een keuze tussen oppervlakte ontsluiting of frequenter rijden. In het eerste geval komt de bus op zoveel mogelijk plaatsen en in het laatste geval rijdt de bus zo vaak mogelijk. Mensen hebben liever een grotere loopafstand tot de bushalte maar wel een frequente verbinding dan een korte loopafstand maar een minder frequente verbinding. Als maximale loopafstand geldt dan 600 meter. De buslus is een voorbeeld van oppervlakte ontsluiting. De grootste gebruikers van het Edese busvervoer zijn forensen die tussen 7 uur en 9 uur en tussen 16.00 uur en 19.00 uur gebruik maken van de bus. Voor deze doelgroep is snelheid het belangrijkst. Zij willen zo snel mogelijk bij hun doel zijn. Meestal is dit het station. Voor hen is de buslus dus minder interessant. Om de lus rendabel te maken moeten de passagiers dus ergens anders worden gezocht.
Afgesproken is dat de heer Weijers de plussen en de minnen van de buslus op een rijtje zet en dit dan weer terugkoppelt naar ons.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg