Eric Leltz  RSS feed    

Dinsdag 12 september 2006

Dinsdag 12 september 2006
Vandaag stond een afspraak met de heer Weijers van busmaatschappij BBA op het programma. Een tijd geleden gaf GroenLinks lid Leo Langeveld mij een ontwerp van een buslus door Ede. Het is een manier om de Edese wijken te ontsluiten met het openbaar vervoer. Ik vind het een interessant idee en wil daar wel aandacht aangeven. Om die reden heb ik het al een keer in de gemeenteraad aangekaart. Maar omdat de busmaatschappij als concessiehouder natuurlijk ook een belangrijke rol speelt is het ook handig om hun licht eens over het plan te laten schijnen. Dan komen ook economische factoren aan bod. Belangrijk uitgangspunt voor BBA is dat een dienstregeling helder, duidelijk en eenduidig is. Daarom is het van belang dat bussen ieder uur op hetzelfde tijdstip bij de halte zijn. Ook de frequentie van de dienst speelt een belangrijke rol. De bus moet in de stad overdag minimaal twee keer per uur langskomen. Anders kunnen de mensen niet echt op de bus rekenen en zullen dan ander vervoer regelen. Uit economisch oogpunt mag de buslus niet langer duren dan circa 55 minuten zodat dezelfde bus ook weer aan het nieuwe rondje kan beginnen. Dat scheelt in de kosten. De 5 minuten speling kan dan worden gebruikt worden voor het afzetten van de passagiers bij het station en het weer toelaten van nieuwe passagiers die net met de trein zijn aangekomen. Voor de busmaatschappij is het steeds weer een keuze tussen oppervlakte ontsluiting of frequenter rijden. In het eerste geval komt de bus op zoveel mogelijk plaatsen en in het laatste geval rijdt de bus zo vaak mogelijk. Mensen hebben liever een grotere loopafstand tot de bushalte maar wel een frequente verbinding dan een korte loopafstand maar een minder frequente verbinding. Als maximale loopafstand geldt dan 600 meter. De buslus is een voorbeeld van oppervlakte ontsluiting. De grootste gebruikers van het Edese busvervoer zijn forensen die tussen 7 uur en 9 uur en tussen 16.00 uur en 19.00 uur gebruik maken van de bus. Voor deze doelgroep is snelheid het belangrijkst. Zij willen zo snel mogelijk bij hun doel zijn. Meestal is dit het station. Voor hen is de buslus dus minder interessant. Om de lus rendabel te maken moeten de passagiers dus ergens anders worden gezocht. Afgesproken is dat de heer Weijers de plussen en de minnen van de buslus op een rijtje zet en dit dan weer terugkoppelt naar ons.


Reactie geven

Naam *
Email *
Website
Bericht *

Archief



Rubrieken