Woensdag 23 mei 2007
Vrijdag 25 mei 2007
Ik ben een tijdje niet actief geweest met mijn weblog. En de reden was niet dat ik niets te vertellen had maar meer dat ik even niet te veel kwijt kon. Zo was er afgelopen maandag een extra Presidium buiten Ede waar we hebben gesproken met een kandidaat voor de functie van waarnemend burgemeester. Omdat het op dit moment over personen gaat waarvan het nog maar de vraag is of ze ooit waarnemer in Ede zullen worden, kan ik hier niet veel over schrijven.
Verder ben ik vorige week ook op bezoek geweest in de gemeente de Bilt. Op mijn log van 5 mei schreef ik al dat ik onder vuur lig. Dit naar aanleiding van een ingezonden brief in de Gelderlander en later in Edestad. Omdat de briefschrijver, Wim Doormolen, totaal onbekend is binnen GroenLinks/PE en ik toch graag in gesprek wil komen met deze man, heb ik een bericht op mijn weblog geplaatst. En vrij snel kreeg ik een reactie van Wim. En via die reactie kon ik Wim traceren. De reacties bleken te zijn verstuurd vanaf een computer van de gemeente de Bilt. Een telefoontje leerde mij echter dat hier geen Wim Doormolen werkt. In een gesprek met de gemeentesecretaris en het hoofd beheer en ondersteuning van de Bilt werd snel duidelijk wie schuil gaat achter de naam Wim Doormolen. Ik hoef inmiddels niet meer moeilijk te doen wie het is want in de Gelderlander zal morgen een bericht staan dat de man van ex raadslid Liesbeth van der Hart onder gefingeerde naam de brief heeft ingestuurd. Een pijnlijke en schaamtevolle constatering. Maar laat ik er verder maar over zwijgen want ik besef ook dat hier een persoonlijk drama achter steekt.
In de avond heb ik samen met fractievolger Pieter Gerard nog eens gekeken naar ons standpunt over de parklaan in Ede-oost en de aansluiting van deze wijk op de A12. Nu het college bekend heeft gemaakt wat haar voorkeursaansluitingen zijn was het goed om ons standpunt nog eens tegen dit licht te houden. In de raadsvergadering van juni staat Ede oost prominent op de agenda.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Donderdag 24 mei 2007
Vrijdag 25 mei 2007
Deze ochtend kwam de raadswerkgroep programmabegroting weer bijeen. Belangrijkste punt op de agenda was de opzet van deze begroting zodat deze kan dienen als stuurinstrument voor de raad. Dan moet je niet met al te veel meetpunten of in jargon “kritische succesfactoren” zitten want anders raak je snel het overzicht kwijt. En vanochtend bespraken we een opzet waarin stond aangegeven welke meetpunten we dan relevant vinden. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat deze werkwijze nu nog een brug te ver is. Jammer want ik geloof er wel in dat je een organisatie goed kan besturen door slechts te kijken naar een handvol meetpunten op je “dashboard”. Maar dan moet je wel eerst duidelijk voor ogen hebben wat je met elkaar wil bereiken. Dus welke kant je op wil.
Aan het einde van de middag en aan het begin van de avond zat ik in de hoorcommissie bestemmingsplannen. Dit keer stond het plan voor het nieuwe landgoed centraal. Het is mooi om te zien hoe goed beslagen de meeste bewoners ten ijs komen. Vaak heel inventief om beeldend duidelijk te maken waar ze mee zitten. En dan komen de blokkendozen en verhuisdozen op tafel.
Het besluitvormingsproces kent een aantal fases:
doelbepaling, beeldvorming, oordeelsvorming en uiteindelijk de besluitvorming zelf.Ik heb het in het afgelopen jaar al te vaak gezien dat de bewoners pas opstaan als het besluitvormingsproces bijna ten einde loopt. Dus bijvoorbeeld kort voor een raadsvergadering. Maar dan zijn de meningen al gevormd en is het lastig om deze nog om te buigen. In zo’n hoorcommissie komen de bewoners gelukkig tijdig aan het woord. Nu is het aan de commissieleden om ook iets met de informatie te doen.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Dinsdag 15 mei 2007
Donderdag 17 mei 2007
Mijn politieke avond begon om 18.30 uur in het gemeentehuis. Gisteren hebben de leden van het Presidium afgesproken om vandaag even bijeen te komen om de stand van zaken met betrekking tot de burgemeesters vacature te bespreken. Hier komt nu enige beweging in. Ik kan hier echter op dit moment niet over in detail treden. Volgende week spreken we hier verder over.
Daarna ben ik doorgefietst naar jongerencentrum Peptalk. De Christen Unie hield daar een thema avond over jongeren en alcohol. Een mevrouw van Iriszorg vertelde over de laatste inzichten over wat alcohol met je kan doen. Ze gaf ook aan welke fasen je doormaakt tot dat je een drankverslaafde bent. Deze fasen gaan van het kennismaken met de drank via experimenteren, sociaal gebruik en probleem gebruik tot verslaving. Hoewel je het natuurlijk wel ergens vermoed, is het toch wel weer even schrikken als je hoort hoeveel tijd het lichaam nodig heeft om te herstellen van een nachtje doorzakken. Aan mij als niet bierdrinker zijn deze cijfers niet zo besteed maar vele jongeren zouden ze eigenlijk wel in de oren moeten knopen. Dat kwam duidelijk naar voren uit het verhaal van de politiefunctionaris die vertelde uit eigen ervaringen in het buitengebied en op het Museumplein. Dan hoor je hoeveel leed drank veroorzaakt en ook hoe laconiek hier soms mee wordt omgegaan.
Er waren helaas maar drie raadsleden van buiten de Christen Unie aanwezig. Een van Gemeentebelangen, Peter de Pater, en twee van GroenLinks/PE, Ap Dominicus en ikzelf.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Vrijdag 11 mei 2007
Zaterdag 12 mei 2007
Deze ochtend zat ik al vroeg op het gemeentehuis. Ik had een afspraak met de gemeente controller over de mid-office. Met een mid-office kunnen afdelingen informatie sneller delen. Hierdoor zal de dienstverlening verbeteren omdat informatie op één plaats wordt vastgelegd en burgers hierdoor niet meerdere keren dezelfde informatie hoeven op te geven. De kans op fouten wordt hierdoor ook verkleind. De raad heeft in haar vergadering van april goedkeuring gegeven aan de invoering van de mid-office. Als enige fractie had GroenLinks/PE hier twee termijnen voor nodig. Kritiek punt van mijn fractie is niet zozeer de aanschaf van de mid-office zelf maar wel de invoering hiervan in de organisatie. In onze ogen is er veel aandacht voor de technische kant van de invoering maar veel te weinig voor de organisatorische en personele kant. Dit zie je al bij de financiële onderbouwing van de mid-office. Hierbij gaat het vrijwel alleen om de aanschaf van apparatuur terwijl de invoering zelf ook kosten met zich meebrengt. Maar deze zijn nauwelijks gespecificeerd. Ook zijn we bang dat het enthousiaste management te ver voor de troepen uitloopt en de aansluiting met het personeel nog niet heeft gemaakt. Wij hebben dan ook gevraagd om een invoeringsplan waarin ook deze kant van de implementatie wordt beschreven inclusief een planning. Op deze wijze kan de raad het proces goed volgen. En vandaag heb ik hier over van gedachte gewisseld met de controller. Het was een aangenaam gesprek waarin mij duidelijk werd dat er al het een en ander in gang is gezet om het personeel te betrekken bij de invoering maar dat er ook nog veel moet worden gedaan.
Geplaatst in dagboek | Er zijn geen reacties
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg