De drie "W" vragen
Het was weer eens tijd voor de raadswerkgroep “ontwikkeling programmabegroting”. Ongeveer eens in de anderhalve maand komen een aantal raadsleden samen met ambtenaren van de financiële afdeling bijeen om de presentatie van de programmabegroting tegen het licht te houden. Centraal staat daarbij de vraag “Hoe kunnen de cijfers overzichtelijk worden gepresenteerd?”. De afgelopen maanden is al veel werk verzet en uitkomst is dat het coalitieakkoord en de eerste drie van de vier W vragen:
- Wat willen we bereiken?
- Wat gaan we daarvoor doen?
- Wat gaat het kosten?
als uitgangspunt dienen voor de presentatie. Hiermee wordt een helder overzicht gegeven dat zelfs voor niet financieel deskundigen goed te volgen is. De programmabegroting is nu voor de onderdelen “veiligheid” en “beheer openbare ruimte” uitgewerkt en goedgekeurd door de commissie Algemene zaken en middelen. Verder was er nog een presentatie over risicomanagement. Interessant hieraan was de invalshoek dat door meer vertrouwen in elkaar er minder gecontroleerd hoeft te worden. In het gezelschap van financieel deskundige raadsleden een gewaagde stelling. Toch vind ik het de moeite waard om op deze weg door te gaan. In een professionele organisatie is veel minder controle nodig omdat de professional uit zichzelf wel zorgt voor een (interne) kwaliteitscontrole.
Over de Concordia molen en de Caveljeschool
Deze avond de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling. Zo op het oog een eenvoudige agenda met twee belangrijke punten: woningbouw rond de Concordia molen en de Caveljeschool. Toch werd het nog een hele late avond. Op het programma stonden namelijk ook drie presentaties. Het Veluws Bureau voor toerisme, de regionale VVV Veluwe Vallei en Valleycenter kregen bij monde van respectievelijk de heren de Jong, Jacobs en Kuiper de ruimte om iets te vertellen. En alle heren gebruikte in hun enthousiasme veel meer tijd dan gepland. En daarom werd het dus toch nog een latertje.
Wat de Concordia molen betreft. Dit is een goed plan waar woningbouw en historisch besef met oog voor de ecologie worden gecombineerd. Bij het onderdeel begripsbepaling viel mij op dat daar wat vreemde termen in stonden. Bij de Concordia molen denk ik niet meteen aan escortbedrijven en raamprostitutie. Toch stond dat er in. Was dit een verdwaalde tekst of hoort dit in de stukken te staan en ontgaat mij het belang? Toch maar even een vraag over gesteld. Het bleek dat de begrippen niemand waren opgevallen. Er moest even navraag worden gedaan bij een ambtenaar. Deze kwam mij even later vertellen dat dit een standaard tekst is die bij de begripsbepaling zit. Dit is er ingekomen sinds de prostitutie een paar jaar geleden is vrijgegeven.
De Caveljeschool is een lastig punt. Wij zijn een van de mede indieners van de motie die voor het behoud van het gebouw is. Het schoolbestuur heeft een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het gebouw voor het onderwijs. Dit onderzoek heeft uitgewezen dat een school laten functioneren binnen de huidige uiterlijke vorm van het gebouw niet haalbaar is. Maar voor ons is dit iets te gemakkelijk. Kunnen we alleen vertrouwen op een onderzoek van de schoolleiding? We hebben daarom het college gevraagd om nog eens goed te kijken naar andere mogelijkheden zodat het gebouw kan worden gebruikt. Relevante vragen zijn dan:
- Is het gebouw echt niet meer geschikt als school locatie?
- Zo nee, kan het gebouw in de huidige uiterlijke vorm ergens anders voor worden gebruikt? Denk aan een brede school of museum.
Gelukkig dacht een meerderheid van de raad ook zo.
Over de toeristenbelasting en de midoffice
Om 18.30 uur begon een lange politieke avond met een vergadering van de klankbordgroep deregulering. In de projectgroep werken ambtenaren en raadsleden samen om de regelgeving te vereenvoudigen. Vandaag stond een intern, dus door de gemeente zelf opgezet programma om de regelgeving te vereenvoudigen, op de agenda en een extern programma geïnitieerd door het Edese bedrijfsleven. Een vereenvoudiging van de regelgeving komt vrijwel altijd neer op het verminderen van het aantal regels. Zo is het goed om je bij iedere regel af te vragen wat de gevolgen zijn als de regel niet wordt uitgevoerd. Ook het principe van “lex silincio” (wie zwijgt stemt toe) is een goed middel om het aantal regels te verminderen. Bij dit laatste moet je natuurlijk wel zorgen dat de communicatie heel goed is. Want als je niet wat er speelt kun je ook niet reageren.
Daarna was het tijd voor de vergadering van de commissie Algemene zaken en middelen. Naar aanleiding van mijn vragen in de vorige vergadering over een landelijke rapport waarin stond dat de brandweerkorpsen onder de maat presteren gaf de commandant van de brandweer, de heer Camphuis, een uiteenzetting over de edese situatie. Landelijk tekortkomingen zijn te lange uitruktijden, een tekort aan deskundig personeel en een achterstand bij het verstrekken van gebruiksvergunningen. In Ede blijkt het allemaal wel mee te vallen. Daarna kwam de toeristenbelasting aan de orde. Een aantal burgers hadden de moeite genomen om in te spreken. Allen wilde af van de toeristenbelasting, maar dit was niet de kwestie deze avond. De toeristenbelasting is en blijft er. Deze avond was de discussie hoe er gedifferentieerd gaat worden. In de ogen van de insprekers heeft een differentiatie oneerlijke concurrentie tot gevolg. Ik denk dat dit wel meevalt. Wel is het zo dat de door de raad gewenste invulling van de differentiatie tot gevolg heeft dat groepsaccomodaties minder toeristenbelasting gaan betalen en hotels meer. Maar om dit nu oneerlijk te noemen. Ook een argument dat toeristen nu zullen wegtrekken naar Turkije wil ik niet serieus nemen. Met name de vertegenwoordiger van de hotels in Ede kwam met argumenten die hij bij doorvragen niet hard kon maken. Toen verschool hij zich snel achter de korte voorbereidingstijd van twee weken. Irritant was de uitspraak dat de raadsleden nauwelijks goed geinformeerd wel even beslissen over de sector. Ik heb maar niet meer de moeite genomen om deze inspreker te vragen om ook deze one-liner hard te maken. De raadsleden hebben overigens ook brieven gekregen van voorstanders van de differentiatie. We zijn er nog niet uit. Wel duidelijk is dat er een differentiatie komt maar hoe deze er precies uit gaat zien moet nog nader door het college worden uitgewerkt. Wel jammer dat het college eigenlijk zijn huiswerk niet goed heeft gedaan. Op papier stonden nu drie alternatieven maar de derde was de door de raad al eerder afgewezen variant. Deze had natuurlijk nooit als alternatief mogen worden gepresenteerd. En al helemaal niet naar de ondernemers toe. Dus moet het college nu het huiswerk overdoen. De insprekers zaten achter mij en toen het ook hen duidelijk werd dat de differentiatie doorgaat kon ik hun teleurstelling in woord en gebaar goed volgen. We hebben deze avond geen vrienden gemaakt onder de hoteleigenaren.
Tot slot nog de midoffice. De verbetering van de publieke dienstverlening is een goede zaak en wat GroenLinks/PE betreft dus ook geen discussie. Daarbij speelt de optimalisatie van de midoffice een grote rol. De midoffice is de verbinding tussen het loket waar de klant staat en zijn of haar vragen stelt en de achterkant van het bedrijf waar de antwoorden op alle vragen worden geformuleerd. Daar wordt nu dus geld voor gevraagd. Hierbij hecht ik er altijd aan om niet alles meteen in de kostensfeer te trekken. Je kunt het ook als investeren in de toekomst zien. En investeren in een kwaliteitsverbetering die je anders nooit had kunnen bereiken. Om een goede inschatting te maken of wij akkoord moeten gaan met de aanschaf van de midoffice mis ik een gedegen projectplan inclusief planning en implementatieplan. Hierbij hoort ook een overzicht van wat wanneer wordt gedaan zodat het geheel ook te volgen is voor de raad. Hierbij moeten ook de veranderingen voor het personeel en de veranderingen in de bedrijfscultuur aan de orde komen. De notitie die deze avond wordt besproken is slechts een aanzet voor een projectplan maar blijft teveel hangen in instrumentele zaken. In zo’n plan wordt zichtbaar op welke wijze de afdelingen gaan samenwerken en wanneer resultaten zichtbaar worden. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd hoe de organisatie tot een gedeelde en gedragen visie wenst te komen. Ook adviseer ik om snel tot zichtbare resultaten te komen zodat het project gaat leven. Dit betekent dat eerst het “laaghangend fruit” moet worden geplukt. De financiële onderbouwing mag ook nog wel wat specifieker want deze is nu nog teveel gericht op de “out of pocket” kosten voor het systeem. En als dan toch wordt aangepast dan kunnen direct mijlpalen worden toegevoegd.
Waarom de verbreding van de N224 geen goed idee is
Vandaag heb ik samen met fractievolger Pieter Gerard gesproken met een aantal bewoners uit Kernhem. Zij zijn tegen de verbreding van de N224 en ze kwamen dit aan de hand van een presentatie toelichten. Ik begreep dat ze ook al bij een aantal andere fracties zijn geweest. Volgens de bewoners zijn niet alle alternatieven onderzocht. Opstoppingen ontstaan doordat langzaam verkeer, dus fietsers en voetgangers, de weg kruisen. Door een tunnel of brug kan dit worden voorkomen. De weg kan dan enkelbaans blijven. Andere mogelijkheden zijn het gebruik van rotondes. Dit kan in een enkelbaans uitvoering maar ook in een dubbelbaans uitvoering. Als laatste optie is het doortrekken van de Koekeltseboslaan. Deze laan lijkt ooit aangelegd om de weg door te trekken naar de N224. Hiermee wordt Veldhuizen goed ontsloten. Bij de informatiebijeenkomst afgelopen donderdag werden deze opties als niet reëel gezien. Een dubbelbaans weg zou onontkoombaar zijn om het verkeer op te vangen en de Koekeltseboslaan is in 1999 al afgewezen door de raad. Ik krijg het gevoel dat er nog best naar deze alternatieven kan worden gekeken. Zo zet mijn fracties vraagtekens bij de uitgangspunten over de groei van het verkeer en het uitgangspunt dat 90% van het verkeer op de N224 uit Kernhem komt. Maar dit is wel als uitgangspunt gekozen bij de berekeningen. Ook geeft het SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, aan dat rotondes een goede en veilige oplossing is om verkeersstromen op te vangen. Ook verkeersstromen van de omvang zoals aangegeven door de gemeente. Tot slot is ook het doortrekken van de Koekeltseboslaan voor mijn fractie nog niet uit beeld. Deze kan volgens ons en rekening houdend met de ecologie best worden doorgetrokken naar de N224 of de A30. Dit kan op zijn minst onderzocht worden. Dit hoeft helemaal niet vertragend te werken voor de bouw in Kernhem B. Het onderzoek kan snel worden uitgevoerd en lopende het onderzoek kan ook al worden gestart met de bouw. Volgende week maandag 26 maart vergadert de commissie RO hierover.
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg