Eric Leltz  RSS feed    

Over de toeristenbelasting en de midoffice

Maandag 19 maart 2007

Om 18.30 uur begon een lange politieke avond met een vergadering van de klankbordgroep deregulering. In de projectgroep werken ambtenaren en raadsleden samen om de regelgeving te vereenvoudigen. Vandaag stond een intern, dus door de gemeente zelf opgezet programma om de regelgeving te vereenvoudigen, op de agenda en een extern programma geïnitieerd door het Edese bedrijfsleven. Een vereenvoudiging van de regelgeving komt vrijwel altijd neer op het verminderen van het aantal regels. Zo is het goed om je bij iedere regel af te vragen wat de gevolgen zijn als de regel niet wordt uitgevoerd. Ook het principe van “lex silincio” (wie zwijgt stemt toe) is een goed middel om het aantal regels te verminderen. Bij dit laatste moet je natuurlijk wel zorgen dat de communicatie heel goed is. Want als je niet wat er speelt kun je ook niet reageren.

Daarna was het tijd voor de vergadering van de commissie Algemene zaken en middelen. Naar aanleiding van mijn vragen in de vorige vergadering over een landelijke rapport waarin stond dat de brandweerkorpsen onder de maat presteren gaf de commandant van de brandweer, de heer Camphuis, een uiteenzetting over de edese situatie. Landelijk tekortkomingen zijn te lange uitruktijden, een tekort aan deskundig personeel en een achterstand bij het verstrekken van gebruiksvergunningen. In Ede blijkt het allemaal wel mee te vallen. Daarna kwam de toeristenbelasting aan de orde. Een aantal burgers hadden de moeite genomen om in te spreken. Allen wilde af van de toeristenbelasting, maar dit was niet de kwestie deze avond. De toeristenbelasting is en blijft er. Deze avond was de discussie hoe er gedifferentieerd gaat worden. In de ogen van de insprekers heeft een differentiatie oneerlijke concurrentie tot gevolg. Ik denk dat dit wel meevalt. Wel is het zo dat de door de raad gewenste invulling van de differentiatie tot gevolg heeft dat groepsaccomodaties minder toeristenbelasting gaan betalen en hotels meer. Maar om dit nu oneerlijk te noemen. Ook een argument dat toeristen nu zullen wegtrekken naar Turkije wil ik niet serieus nemen. Met name de vertegenwoordiger van de hotels in Ede kwam met argumenten die hij bij doorvragen niet hard kon maken. Toen verschool hij zich snel achter de korte voorbereidingstijd van twee weken. Irritant was de uitspraak dat de raadsleden nauwelijks goed geinformeerd wel even beslissen over de sector. Ik heb maar niet meer de moeite genomen om deze inspreker te vragen om ook deze one-liner hard te maken. De raadsleden hebben overigens ook brieven gekregen van voorstanders van de differentiatie. We zijn er nog niet uit. Wel duidelijk is dat er een differentiatie komt maar hoe deze er precies uit gaat zien moet nog nader door het college worden uitgewerkt. Wel jammer dat het college eigenlijk zijn huiswerk niet goed heeft gedaan. Op papier stonden nu drie alternatieven maar de derde was de door de raad al eerder afgewezen variant. Deze had natuurlijk nooit als alternatief mogen worden gepresenteerd. En al helemaal niet naar de ondernemers toe. Dus moet het college nu het huiswerk overdoen. De insprekers zaten achter mij en toen het ook hen duidelijk werd dat de differentiatie doorgaat kon ik hun teleurstelling in woord en gebaar goed volgen. We hebben deze avond geen vrienden gemaakt onder de hoteleigenaren.

Tot slot nog de midoffice. De verbetering van de publieke dienstverlening is een goede zaak en wat GroenLinks/PE betreft dus ook geen discussie. Daarbij speelt de optimalisatie van de midoffice een grote rol. De midoffice is de verbinding tussen het loket waar de klant staat en zijn of haar vragen stelt en de achterkant van het bedrijf waar de antwoorden op alle vragen worden geformuleerd. Daar wordt nu dus geld voor gevraagd. Hierbij hecht ik er altijd aan om niet alles meteen in de kostensfeer te trekken. Je kunt het ook als investeren in de toekomst zien. En investeren in een kwaliteitsverbetering die je anders nooit had kunnen bereiken. Om een goede inschatting te maken of wij akkoord moeten gaan met de aanschaf van de midoffice mis ik een gedegen projectplan inclusief planning en implementatieplan. Hierbij hoort ook een overzicht van wat wanneer wordt gedaan zodat het geheel ook te volgen is voor de raad. Hierbij moeten ook de veranderingen voor het personeel en de veranderingen in de bedrijfscultuur aan de orde komen. De notitie die deze avond wordt besproken is slechts een aanzet voor een projectplan maar blijft teveel hangen in instrumentele zaken. In zo’n plan wordt zichtbaar op welke wijze de afdelingen gaan samenwerken en wanneer resultaten zichtbaar worden. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd hoe de organisatie tot een gedeelde en gedragen visie wenst te komen. Ook adviseer ik om snel tot zichtbare resultaten te komen zodat het project gaat leven. Dit betekent dat eerst het “laaghangend fruit” moet worden geplukt. De financiële onderbouwing mag ook nog wel wat specifieker want deze is nu nog teveel gericht op de “out of pocket” kosten voor het systeem. En als dan toch wordt aangepast dan kunnen direct mijlpalen worden toegevoegd.



Reactie geven

Naam *
Email *
Website
Bericht *

Archief



Rubrieken