Eric Leltz  RSS feed    

Directie Woonstede op bezoek bij de fractie

Maandag 09 juni 2008

Om 19.00 uur begon ik aan de besloten vergadering van de gecombineerde commissies BFO en RO. Dat betekent dus een bijna voltallige raad en een beladen onderwerp. Dus is het niet alleen eenrichtings verkeer van de wethouder die de raad informeert maar weet je al dat er veel vragen worden gesteld op het scherpst van de snede. En dan mag ik voorzitten. Dat vergt concentratie. En omdat het overleg toch besloten is kreeg ik vooraf de vraag of er nog ruimte was om de raad nog over twee andere onderwerpen te informeren. Dat heb ik dan ook maar toegestaan. Tien minuten later dan gepland kon ik de vergadering afsluiten. En toen meteen door naar de fractiekamer want daar begon het fractie overleg. En als eerste onderwerp stond een gesprek met de directie van Woonstede op de agenda. Zij vertelde over de doelstellingen van Woonstede, betaalbare huisvesting bieden voor inwoners die daar zelf niet in kunnen voorzien, en de problemen die ze tegen komen op weg naar deze doelstellingen. Dan gaat het over de afdrachten in verband met de Vogelaarwijken (4 miljoen euro), vennootschapsbelasting die sinds kort wordt geheven en andere belastingen (25 miljoen euro). Dit laatste bedrag verdwijnt in de Algemene Middelen en kan dus overal aan worden besteed. Vandaar dat de resultaten tegenvallen. Dit heeft zeker op de lange termijn gevolgen voor de uitvoering van projecten. Van het totaal aantal woningen is 81% aangeboden aan de primaire doelgroep. Dit zijn mensen met een gezinsinkomen van maximaal 2274 euro bruto. Tussen nu en 3 jaar worden 500 woningen opgeleverd. Volgend een landelijk waarderingsstelsel scoren de woningen van Woonstede bovengemiddeld goed. Op het gebied van duurzaamheid doet Woonstede ook al het een en ander. Zo heeft 40 % van de woningen een energielabel C. Verder worden vele energiemaatregelen genomen. Het was een aangenaam gesprek dat bovendien door de directie zeer goed was voorbereid met maatwerk voor onze fractie. Hierna gingen we door met de reguliere fractievergadering. Vanwege de tijd hebben we alleen stilgestaan bij de werkbezoeken van de komende week en de commissie vergaderingen van volgende week.

The day after......

Donderdag 05 juni 2008

eric leltz 

Hierbij een verwijzing naar de site van de Gelderlander

http://www.gelderlander.nl/specials/europakiest/uitslagen/5056319/Ede.ece

met een grafiek met de uitslag van de europese verkiezingen in Ede.

 

eric leltz

 

 

 

 

 

Geplaatst in europa | Er zijn geen reacties

Met de benen op tafel

Donderdag 05 juni 2008

Het Presidium bestaat uit de burgemeester en de fractievoorzitters. Iedere maand zitten we bijeen om over Ede in brede zin te praten. Het gaat dan over het reilen en zeilen in Ede en de maatregelen die hiervoor moeten worden genomen. Denk dan aan specifieke veiligheidsmaatregelen. Maar we spreken ook over de wijze van besturen zoals de manier waarop het dualisme wordt ingevuld. Meestal is de bespreking een aanzet om te komen tot een bredere bespreking in de commissies. Zo af en toe gaan we de “hei” op en vandaag was het weer eens zo ver. We trokken naar een jagershut op de Hoge Veluwe. Gewoon met de benen op tafel eens bespreken wat we nu eigenlijk willen met Ede. Ik vind dat altijd wel apart want juist in de politiek liggen de meningen verdeeld en moet je dus strijden voor een “onsje meer”. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat alle Presidium leden hetzelfde willen met Ede. Bij het besturen van een bedrijf is dit meer eenduidig. Daar liggen de meningen over de koers doorgaans dichter bij een. En zo niet, dan haken een of meer bestuurders snel af. Daarom kun je een gemeente ook niet zondermeer vergelijken met een bedrijf. Maar dat maakt het juist veel interessanter. Want probeer dan maar eens tot een gezamenlijke visie te komen. Dan moet je af en toe los komen van je politieke kleur en dus ook over je eigen schaduw heen kunnen stappen. Vanzelfsprekend kan de ene persoon dat beter dan de andere. Het was een zinvolle bijeenkomst waarbij we hebben stilgestaan bij:

  • internationalisering en meer bijzonder de stedenband met Chrudim,
  • de manier waarop de burger het beste kan worden betrokken bij de besluitvorming,
  • mogelijke vergadervormen en
  • de gemeentelijke bedrijfsvoering

Wat betreft internationalisering heb ik (nogmaals) gezegd dat de stedenband met Chrudim kan worden afgebouwd. De redenen om deze te starten zijn allang achterhaald. Kijk uit naar nieuwe banden en laat je dan leiden door motieven die gekoppeld zijn aan je ambities. Ik noem dat altijd de drie H’s: Handel, Hulp en Historie. En wat betreft het betrekken van de burger. Meestal hoor je dat dit zo vaak als mogelijk en zo vroeg als mogelijk moet gebeuren. Ik durf daar vraagtekens bij te zetten. In de besluitvorming kun je een aantal fasen onderscheiden: beeldvorming, meningsvorming en besluitvorming. In de beeldvormingfase kun je wel burgers betrekken maar je hebt dan zelf ook nog nauwelijks een beeld. Dat geeft niet maar de burger moet dan ook nog niet al te veel verwachtingen hebben over wat met zijn of haar inbreng wordt gedaan. Maar die verwachtingen zijn doorgaans wel erg hoog. En dan ligt teleurstelling op de loer en vervolgens haakt die zelfde burger al roepend “de politiek luistert niet” af. Dat vergt wel een investering in het managen van de verwachting.

De politiek luistert niet naar de burger

Woensdag 04 juni 2008

Vandaag las ik in de krant een stukje over het protest van de bewoners aan de van Heutszlaan over de komst van een kerk van het Leger des Heils. De kop van het artikel "Politiek luistert niet naar de burger" intrigeerde mij. Dit komt omdat het naar mijn stellige overtuiging niet waar is. Ik heb er al eens eerder over geschreven op mijn weblog. De politiek luistert namelijk wel. Om die reden was mijn fractie vorige week ook aanwezig bij de informatie avond die de bewoners gaven. Dit ondanks het feit dat wij vrij laat op de hoogte zijn gesteld. Ook andere partijen waren die avond aanwezig en zullen heus ook wel hebben geluisterd. Maar waar komt dan dat gevoel vandaan dat de politiek niet luistert? De politiek dient belangen af te wegen en daar gaat het wel eens mis in de communicatie. Ook in deze zaak kan de wethouder niet duidelijk uitleggen waarop hij zijn keuzes baseert. En dat mag "de politiek", maar in dit geval dus de wethouder, zich best aantrekken. Mijn fractie heeft de wethouder daar al een keer op gewezen en zal dat deze week nogmaals doen. Kortom: volgens mij luistert de politiek wel maar doet ze niet altijd wat bepaalde burgers voorstellen c.q. willen. Dat is ook de kern van het politieke vak: afwegen van belangen in het licht van de hele stad en niet van een deel van de stad. Anders bereik je alleen maar deeloplossingen en sub optimalisaties. Vaak zijn er goede redenen voor de gemaakte afweging maar deze moeten dan wel goed en helder worden gecommuniceerd. Dat zie ik als een opdracht voor de politiek.

Archief



Rubrieken