Eric Leltz  RSS feed    

Op bezoek bij de jongerenraad

Donderdag 20 november 2008

Sinds enige tijd heeft Ede ook een jongerenraad. Dit is niet een gremium waar de gemeenteraad voorzichtig wordt nagespeeld maar het is wel een podium voor jongeren om in aanraking te komen met wat er leeft en speelt bij het besturen van een gemeente. En dit alles wel met een eigen verantwoordelijkheid. Gisteren was de derde vergadering van de jongerenraad en ik ben eens gaan kijken en luisteren. Het ging veel over huishoudelijke zaken zoals hoe met het toegekende budget moet worden omgegaan en wanneer en waar het teambuildings uitje is. Verder kwamen Burgernet en de situatie in Veldhuizen aan de orde. Af en toe werd de vergadering onderbroken door een time out van mentor Maarten Jan Kettman. Met veel enthousiasme gaf hij tips als het introduceren van gasten, het omgaan met microfoons en de valkuil van het toe-eigenen van bevoegdheden die heel ergens anders horen te liggen. Al met al een leerzame avond voor de jongeren en voor mij.

Geplaatst in jongerenraad | Er is 1 reactie

Een lesje in de nieuwe wet ruimtelijke ordening

Dinsdag 18 november 2008

Op 1 juli is de nieuwe wet ruimtelijke ordening in werking getreden. Hierbij zijn veel meer verantwoordelijkheden bij de gemeente komen te liggen. En naast verantwoordelijkheden zijn er ook verplichtingen. En wordt niet aan die verplichtingen voldaan dan kan dit fikse financiële gevolgen hebben. Een bestemmingsplan is bijvoorbeeld verplicht voor welomschreven gebieden. Een dergelijk plan is 10 jaar geldig. Als dit plan niet tijdig geactualiseerd is dan mag de gemeente geen leges heffen op bouwplannen in het betreffende gebied. En omdat de leges afhankelijk van de verbouwing hoog kunnen zijn, scheelt dit voor de gemeente natuurlijk wel een slok op een borrel. Vandaag was er een thema avond over de nieuwe wet voor raadsleden en ambtenaren. De inleider gaf aan dat de nieuwe wet moest worden gezien als een gereedschapskist vol middelen om bestuurlijke doelen te bereiken. En het komt er op aan om het juiste stukje gereedschap in te zetten. Wat betreft de grondmarkt is er een driestromen land:

  1. de gemeente is actief op een eigen kavel door deze bijvoorbeeld bouwrijp te maken en vervolgens te bebouwen of te verkopen,
  2. de gemeente ontwikkelt samen met anderen een gebied bijvoorbeeld in de vorm van een joint venture,
  3. de gemeente faciliteert voor anderen door grond te kopen, deze bouwrijp te maken en weer terug te verkopen.

Een belangrijk nieuw instrument vormt de grondexploitatiewet. We werden in korte tijd snel bijgepraat.

Regeren is vooruitzien maar het korte termijn denken overheerst nog vaak

Donderdag 13 november 2008

Vandaag het tweede gedeelte van de raadsvergadering. De bespreking van de begroting duurde toch nog langer dan verwacht. Ik had verwacht dat we voor de pauze klaar zouden zijn maar dat bleek ijdele hoop. We hebben in de Raad aangegeven dat de begroting is opgesteld voordat de kredietcrisis de reële economie negatief beïnvloed heeft. Dat betekent dat er eigenlijk alleen maar marginale aanpassingen kunnen worden aangebracht. Dat zie je ook aan de ingediende moties. Als gevraagd wordt voor een onderzoek dan gaat het licht nog wel op groen maar als er echt geld anders moet worden aangewend dan is het snel “de motie is sympathiek maar…”. Wij hebben gevraagd om een pas op de plaats te maken en een aantal scenario’s te ontwikkelen over de toekomst waardoor we snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Want dat er iets gaat veranderen dat is wel duidelijk. In de begroting rekenen wij ons volgens mijn fractie nog steeds rijk met de opbrengsten van grond, woningen en kantoorgebouwen. Besturen is verder kijken dan naar de dag vandaag. Dit is niet voor alle partijen een uitgemaakte zaak. Je ziet nog veel moties die rechtstreeks voortkomen uit brieven die we de week voor de vergadering uit de bevolking ontvingen. En dan maar denken dat de politiek niet luistert. Nou, volgens mij luistert de politiek heel goed maar vergeet ze nog wel eens de historie en om de roep uit de bevolking in breed perspectief te zien. En dan mag je best wel wat meer kritische noten kraken. Maar dat is electoraal weer niet interessant. Dat wordt tenminste gezegd….

Op zoek naar een nieuwe raadszaal

Woensdag 12 november 2008

Er ligt al lang een wens om de raadzaal te renoveren. Toeschouwers vinden het kil, koud en de akoestiek laat ook nog te wensen over. Er is eigenlijk niet veel veranderd aan de raadszaal sinds de in gebruik name in de jaren 70. Om ons te informeren zijn we vandaag met een kleine delegatie naar de raadszalen van Nijmegen en Maastricht wezen kijken. Twee heel verschillende zalen. In Nijmegen gaat het om een gerenoveerde zaal waarbij veel harde materialen zijn gebruikt. De raadsleden zitten in een cirkel en kunnen vrijwel altijd elkaar zien als ze spreken. Ze spreken ook vanaf hun plaats en niet zoals in Ede vanaf een centrale katheder. Ook bij interrupties. Dit komt de snelheid en de levendigheid van het debat waarschijnlijk wel ten goede maar voor de toehoorder is niet meteen duidelijk wie spreekt. Via een groot scherm is overigens wel te volgen wie spreekt. Ook wordt informatietechnologie gebruikt voor de stemming en het bijhouden van de spreektijden. De toehoorders zitten overigens aan de zijkant. In Ede zit het publiek boven de raadszaal waardoor een natuurlijke scheiding is tussen raadsleden en dus de besluitvorming en de achterban. In Maastricht is veel hout in de raadszaal verwerkt. De zaal gaf daardoor een warme indruk. De raadsleden zaten in een binnenring en een buitenring waarbij een deel van de leden tegenover elkaar zitten. Gesproken wordt vanaf een katheder. Maar deze was zodanig opgesteld dat sommige raadsleden heel erg moesten draaien om de spreker te kunnen zien. Dit was min of meer opgelost door de spreker te projecteren op een groot scherm. Ook hier is gebruikt gemaakt voor informatie en communicatie technologie voor het stemmen. De toeschouwers zaten wel vrij ver weg en keken de meeste raadsleden op de rug. Geen ideale positie om het debat te kunnen volgen. Het is mij duidelijk geworden dat je goed moet nagaan waar je de raadszaal voor wil gebruiken. Is dit alleen als zaal waar de gemeenteraad haar vergaderingen houdt of moet de ruimte een multifunctionele rol spelen. In het eerste geval kun je de ruimte natuurlijk optimaal inrichten voor de raad en de besluitvorming. In het laatste geval moet je de ruimte bijvoorbeeld snel anders kunnen indelen.

Hierbij een blik vanuit het stadhuis van Maastricht op de Wilhelminabrug over de Maas.

blik op maastricht

Archief



Rubrieken