De verdubbeling van de N224
Deze avond was er een informatiebijeenkomst over de verdubbeling van de N224. De bijeenkomst was primair bestemd voor de wijkbewoners. Vandaar dat de raadsleden ook geen uitnodiging hebben gekregen. Door buurtbewoners was ik gelukkig wel op de hoogte gebracht. Ik vind het best wel vreemd dat raadsleden niet worden uitgenodigd voor dit soort belangrijke bijeenkomsten waar bewoners en gemeente gedachten uitwisselen. Het voelt alsof ik mezelf uitnodig bij andermans feestje. Ik moet me daar iedere keer weer overheen zetten. De opkomst viel mij zwaar tegen: ongeveer 25 wijkbewoners, 10 ambtenaren inclusief twee wethouders en 5 raadsleden waarbij de laatste ongeveer halverwege binnenkwam. Is dit een teken van berusting en is de handdoek in de ring gegooid? En hebben de fracties hun mening al bepaald? De punten op de agenda waren:
- de rotondes,
- de afschermmogelijkheden tussen Laan van Kernhem en N224,
- het fietspad,
- de aansluiting Laan van Kernhem op Laarwoud en
- het instellen van een werkgroep.
De aanwezige wijkbewoners gaven, soms op een ietwat agressieve wijze, uiting aan hun ongenoegen. Er kwamen geen nieuwe argumenten meer boven water. Het waren de bekende gezichten met de bekende argumenten. Maar daarom zijn de argumenten nog niet onbelangrijk. Ik heb niet veel nieuws gehoord. Wat betreft de rotondes werd nogmaals aangegeven dat dit niet een reële optie is, als afschermmogelijkheid werden twee mogelijkheden aangedragen: een hek of een vangrail. Bij het fietspad kwam de gemeente nog wel met een nieuwtje. Het bestemmingsplan zal worden aangepast zodat een fietspad in twee richtingen aan de zuidkant van de N224 mogelijk is. Hierdoor kunnen fietsers ongestoord van oost naar west (en vice versa natuurlijk) fietsen. Een aansluiting van de Laan van Kernhem op Laarwoud bleek nu toch wel mogelijk te zijn maar het bracht wel grote problemen op het gebied van wachtrijen en wachttijden op het Laarwoud en sluipverkeer met zich mee. De optie staat dan wel open maar werd toch dringend afgeraden. Althans die indruk werd bij mij gewekt. Tot slot de werkgroep. De aanwezige bewoners gaven aan hier wel belangstelling voor te hebben. Dit is een goede zaak. Want problemen kunnen pas worden aangepakt als gemeente en bewoners in dialoog blijven met elkaar. Dan is het wel zaak om de verwachtingen over en weer goed op elkaar af te stemmen.
De verdubbeling van de N224
Mijn eerste politieke activiteit vandaag was de bijeenkomst van het Presidium, het overleg tussen de fractievoorzitters en de voorzitter van de raad. We hebben gesproken over de samenstelling van de kandidatencommissie voor het invullen van de rekenkamercommissie. Alle vijf leden van deze commissie treden af dus er is heel wat werk aan de winkel. Gelukkig hebben de voorzitter en de vice voorzitter aangegeven nog een jaar aan te blijven zodat de wisseling van de wacht gelijdelijk kan gaan. Afgesproken is dat er in ieder geval een fractievoorzitter van de oppositiepartijen in de kandidatencommissie komt. De aanwezige Koos van Boven van Gemeentebelangen gaf al aan dat hij geen belangstelling heeft. Ik heb daarom het initiatief genomen om de andere fractievoorzitters, Marcel van Dalen van D66 en Lambert Kisteman van de SGP, te benaderen. Ook hebben we in het Presidium de evaluatie van het dualisme besproken. Volgende week komen we hier extra voor bijeen. Daarna door naar de extra RO vergadering. Het belangrijkste agendapunt is het bestemmingsplan Kernhem. Daar spelen heel veel punten maar de verdubbeling van de N224 krijgt de meeste aandacht. We hebben aangegeven tegen deze verdubbeling te zijn. Ook drie van de 7 insprekers gaven argumenten tegen de verdubbeling. Het zal nog een hele klus zijn om de verdubbeling tegen te houden maar we geven nog niet op. Ik heb toegezegd nog schriftelijke vragen te sturen naar de verantwoordelijke wethouders. Wellicht dat deze vragen nog wat gewicht in de schaal kunnen leggen. Verder heb ik opmerkingen gemaakt over de Ecozone, de warmtecentrale en de zendmast. Het is voor mijn fractie duidelijk dat er niet altijd even goed gecommuniceerd is door de gemeente. Dit kan gebeuren maar de indruk bestaat dat dit moedwillig is gedaan om de bewoners op het verkeerde been te zetten. Of het inderdaad zo is weet ik niet maar de bewoners beleven het wel zo. En dat is natuurlijk wel bepalend voor hoe zij tegen de gemeente aankijken. Er is dus nog veel werk aan de winkel.
Op bezoek in Kernhem
Deze ochtend waren de raadsleden uitgenodigd door een aantal bewoners van Kernhem. Met het oog op de commissie vergadering Ruimtelijke Ontwikkeling van aanstaande maandag waar het bestemmingsplan Kernhem op de agenda staat vroegen zij extra aandacht voor de verdubbeling van de N224, de daarmee samenhangende verkeersafwikkeling in de wijk en de warmtecentrale. In een partytent werden we ontvangen met koffie en thee. Alle partijen behalve D66 hadden gehoor gegeven aan de oproep. De meeste partijen waren met meer dan een raadslid of volger aanwezig. Goed dat er zoveel belangstelling is want er staat veel te gebeuren in de wijk. Ook goed dat de bewoners pro actief en zeer goed voorbereid voor hun wijk opkomen. GroenLinks/PE is een verklaard tegenstander van de verdubbeling van de N224 en vandaag kon ik nogmaals met eigen ogen aanschouwen dat dit een goed standpunt is. Je moet er toch niet aandenken dat straks tussen Veldhuizen en Kernhem een vierbaans weg loopt. En wat daarvan de gevolgen zijn voor de verkeersafhandeling in de wijk zelf. Deze wijk is destijds opgezet als Ecowijk met een autoluw karakter. De straten zijn daarom ook smal. Maar bij een verdubbeling van de N224 krijgen met name de straten Kleibos en Sterrenbos heel veel verkeer te verwerken. Hier zijn ze helemaal niet op berekend. Nu al zagen we “live in de uitzending” dat de verkeersstromen tot vervelende situaties leiden en er was zelfs sprake van een bijna ongeluk. We zijn ook nog naar de warmtecentrale gelopen. Deze centrale staat vlak bij een lagere school. Zeven jaar geleden is deze centrale daar neergezet als tijdelijk voorziening. Het was de bedoeling dat heel Kernhem zou worden verwarmt met restwarmte van de ENKA fabriek. Maar deze fabriek ging sluiten en dus moest er een andere oplossing worden gezocht voor het verwarmen van de huizen. Kernhem kent namelijk het systeem van de stadsverwarming waarmee vanaf een plek alle huizen worden verwarmt. Op zich een goed en milieuvriendelijk systeem maar dan moet de toevoer van warmte wel gegarandeerd zijn. En dat was met het sluiten van de ENKA fabriek dus niet zo. Vandaar de noodoplossing van een warmtecentrale op gas. Maar een noodoplossing is altijd tijdelijk. En zo ook in dit geval. Na 5 jaar zou de centrale weggaan van de huidige plek dicht bij de school en er zou een andere voorziening komen. Maar nu, 2 jaar na de termijn van 5 jaar, staat de installatie er nog. En dat het de bedoeling was dat de centrale er maar relatief kort staat kun je nog duidelijk zien aan het hekwerk er om heen. Toen wij er waren zagen we kinderen gewoon het hek een stukje open zetten. Zo konden ze een voetbal halen.
In de middag heb ik een begin gemaakt met mijn inbreng voor de vergadering van maandag. Het spreekt voor zich dat ik vol inspiratie zat.
Waarom de verbreding van de N224 geen goed idee is
Vandaag heb ik samen met fractievolger Pieter Gerard gesproken met een aantal bewoners uit Kernhem. Zij zijn tegen de verbreding van de N224 en ze kwamen dit aan de hand van een presentatie toelichten. Ik begreep dat ze ook al bij een aantal andere fracties zijn geweest. Volgens de bewoners zijn niet alle alternatieven onderzocht. Opstoppingen ontstaan doordat langzaam verkeer, dus fietsers en voetgangers, de weg kruisen. Door een tunnel of brug kan dit worden voorkomen. De weg kan dan enkelbaans blijven. Andere mogelijkheden zijn het gebruik van rotondes. Dit kan in een enkelbaans uitvoering maar ook in een dubbelbaans uitvoering. Als laatste optie is het doortrekken van de Koekeltseboslaan. Deze laan lijkt ooit aangelegd om de weg door te trekken naar de N224. Hiermee wordt Veldhuizen goed ontsloten. Bij de informatiebijeenkomst afgelopen donderdag werden deze opties als niet reëel gezien. Een dubbelbaans weg zou onontkoombaar zijn om het verkeer op te vangen en de Koekeltseboslaan is in 1999 al afgewezen door de raad. Ik krijg het gevoel dat er nog best naar deze alternatieven kan worden gekeken. Zo zet mijn fracties vraagtekens bij de uitgangspunten over de groei van het verkeer en het uitgangspunt dat 90% van het verkeer op de N224 uit Kernhem komt. Maar dit is wel als uitgangspunt gekozen bij de berekeningen. Ook geeft het SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, aan dat rotondes een goede en veilige oplossing is om verkeersstromen op te vangen. Ook verkeersstromen van de omvang zoals aangegeven door de gemeente. Tot slot is ook het doortrekken van de Koekeltseboslaan voor mijn fractie nog niet uit beeld. Deze kan volgens ons en rekening houdend met de ecologie best worden doorgetrokken naar de N224 of de A30. Dit kan op zijn minst onderzocht worden. Dit hoeft helemaal niet vertragend te werken voor de bouw in Kernhem B. Het onderzoek kan snel worden uitgevoerd en lopende het onderzoek kan ook al worden gestart met de bouw. Volgende week maandag 26 maart vergadert de commissie RO hierover.
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg