Eric Leltz  RSS feed    

De verdubbeling van de N224

Zaterdag 07 april 2007

Deze avond was er een informatiebijeenkomst over de verdubbeling van de N224. De bijeenkomst was primair bestemd voor de wijkbewoners. Vandaar dat de raadsleden ook geen uitnodiging hebben gekregen. Door buurtbewoners was ik gelukkig wel op de hoogte gebracht. Ik vind het best wel vreemd dat raadsleden niet worden uitgenodigd voor dit soort belangrijke bijeenkomsten waar bewoners en gemeente gedachten uitwisselen. Het voelt alsof ik mezelf uitnodig bij andermans feestje. Ik moet me daar iedere keer weer overheen zetten. De opkomst viel mij zwaar tegen: ongeveer 25 wijkbewoners, 10 ambtenaren inclusief twee wethouders en 5 raadsleden waarbij de laatste ongeveer halverwege binnenkwam. Is dit een teken van berusting en is de handdoek in de ring gegooid? En hebben de fracties hun mening al bepaald? De punten op de agenda waren:

  • de rotondes,
  • de afschermmogelijkheden tussen Laan van Kernhem en N224,
  • het fietspad,
  • de aansluiting Laan van Kernhem op Laarwoud en
  • het instellen van een werkgroep.

De aanwezige wijkbewoners gaven, soms op een ietwat agressieve wijze, uiting aan hun ongenoegen. Er kwamen geen nieuwe argumenten meer boven water. Het waren de bekende gezichten met de bekende argumenten. Maar daarom zijn de argumenten nog niet onbelangrijk. Ik heb niet veel nieuws gehoord. Wat betreft de rotondes werd nogmaals aangegeven dat dit niet een reële optie is, als afschermmogelijkheid werden twee mogelijkheden aangedragen: een hek of een vangrail. Bij het fietspad kwam de gemeente nog wel met een nieuwtje. Het bestemmingsplan zal worden aangepast zodat een fietspad in twee richtingen aan de zuidkant van de N224 mogelijk is. Hierdoor kunnen fietsers ongestoord van oost naar west (en vice versa natuurlijk) fietsen. Een aansluiting van de Laan van Kernhem op Laarwoud bleek nu toch wel mogelijk te zijn maar het bracht wel grote problemen op het gebied van wachtrijen en wachttijden op het Laarwoud en sluipverkeer met zich mee. De optie staat dan wel open maar werd toch dringend afgeraden. Althans die indruk werd bij mij gewekt. Tot slot de werkgroep. De aanwezige bewoners gaven aan hier wel belangstelling voor te hebben. Dit is een goede zaak. Want problemen kunnen pas worden aangepakt als gemeente en bewoners in dialoog blijven met elkaar. Dan is het wel zaak om de verwachtingen over en weer goed op elkaar af te stemmen.

De verdubbeling van de N224

Maandag 26 maart 2007

Mijn eerste politieke activiteit vandaag was de bijeenkomst van het Presidium, het overleg tussen de fractievoorzitters en de voorzitter van de raad. We hebben gesproken over de samenstelling van de kandidatencommissie voor het invullen van de rekenkamercommissie. Alle vijf leden van deze commissie treden af dus er is heel wat werk aan de winkel. Gelukkig hebben de voorzitter en de vice voorzitter aangegeven nog een jaar aan te blijven zodat de wisseling van de wacht gelijdelijk kan gaan. Afgesproken is dat er in ieder geval een fractievoorzitter van de oppositiepartijen in de kandidatencommissie komt. De aanwezige Koos van Boven van Gemeentebelangen gaf al aan dat hij geen belangstelling heeft. Ik heb daarom het initiatief genomen om de andere fractievoorzitters, Marcel van Dalen van D66 en Lambert Kisteman van de SGP, te benaderen. Ook hebben we in het Presidium de evaluatie van het dualisme besproken. Volgende week komen we hier extra voor bijeen. Daarna door naar de extra RO vergadering. Het belangrijkste agendapunt is het bestemmingsplan Kernhem. Daar spelen heel veel punten maar de verdubbeling van de N224 krijgt de meeste aandacht. We hebben aangegeven tegen deze verdubbeling te zijn. Ook drie van de 7 insprekers gaven argumenten tegen de verdubbeling. Het zal nog een hele klus zijn om de verdubbeling tegen te houden maar we geven nog niet op. Ik heb toegezegd nog schriftelijke vragen te sturen naar de verantwoordelijke wethouders. Wellicht dat deze vragen nog wat gewicht in de schaal kunnen leggen. Verder heb ik opmerkingen gemaakt over de Ecozone, de warmtecentrale en de zendmast. Het is voor mijn fractie duidelijk dat er niet altijd even goed gecommuniceerd is door de gemeente. Dit kan gebeuren maar de indruk bestaat dat dit moedwillig is gedaan om de bewoners op het verkeerde been te zetten. Of het inderdaad zo is weet ik niet maar de bewoners beleven het wel zo. En dat is natuurlijk wel bepalend voor hoe zij tegen de gemeente aankijken. Er is dus nog veel werk aan de winkel.

Op bezoek in Kernhem

Zaterdag 24 maart 2007

Deze ochtend waren de raadsleden uitgenodigd door een aantal bewoners van Kernhem. Met het oog op de commissie vergadering Ruimtelijke Ontwikkeling van aanstaande maandag waar het bestemmingsplan Kernhem op de agenda staat vroegen zij extra aandacht voor de verdubbeling van de N224, de daarmee samenhangende verkeersafwikkeling in de wijk en de warmtecentrale. In een partytent werden we ontvangen met koffie en thee. Alle partijen behalve D66 hadden gehoor gegeven aan de oproep. De meeste partijen waren met meer dan een raadslid of volger aanwezig. Goed dat er zoveel belangstelling is want er staat veel te gebeuren in de wijk. Ook goed dat de bewoners pro actief en zeer goed voorbereid voor hun wijk opkomen. GroenLinks/PE is een verklaard tegenstander van de verdubbeling van de N224 en vandaag kon ik nogmaals met eigen ogen aanschouwen dat dit een goed standpunt is. Je moet er toch niet aandenken dat straks tussen Veldhuizen en Kernhem een vierbaans weg loopt. En wat daarvan de gevolgen zijn voor de verkeersafhandeling in de wijk zelf. Deze wijk is destijds opgezet als Ecowijk met een autoluw karakter. De straten zijn daarom ook smal. Maar bij een verdubbeling van de N224 krijgen met name de straten Kleibos en Sterrenbos heel veel verkeer te verwerken. Hier zijn ze helemaal niet op berekend. Nu al zagen we “live in de uitzending” dat de verkeersstromen tot vervelende situaties leiden en er was zelfs sprake van een bijna ongeluk. We zijn ook nog naar de warmtecentrale gelopen. Deze centrale staat vlak bij een lagere school. Zeven jaar geleden is deze centrale daar neergezet als tijdelijk voorziening. Het was de bedoeling dat heel Kernhem zou worden verwarmt met restwarmte van de ENKA fabriek. Maar deze fabriek ging sluiten en dus moest er een andere oplossing worden gezocht voor het verwarmen van de huizen. Kernhem kent namelijk het systeem van de stadsverwarming waarmee vanaf een plek alle huizen worden verwarmt. Op zich een goed en milieuvriendelijk systeem maar dan moet de toevoer van warmte wel gegarandeerd zijn. En dat was met het sluiten van de ENKA fabriek dus niet zo. Vandaar de noodoplossing van een warmtecentrale op gas. Maar een noodoplossing is altijd tijdelijk. En zo ook in dit geval. Na 5 jaar zou de centrale weggaan van de huidige plek dicht bij de school en er zou een andere voorziening komen. Maar nu, 2 jaar na de termijn van 5 jaar, staat de installatie er nog. En dat het de bedoeling was dat de centrale er maar relatief kort staat kun je nog duidelijk zien aan het hekwerk er om heen. Toen wij er waren zagen we kinderen gewoon het hek een stukje open zetten. Zo konden ze een voetbal halen.

In de middag heb ik een begin gemaakt met mijn inbreng voor de vergadering van maandag. Het spreekt voor zich dat ik vol inspiratie zat.

Waarom de verbreding van de N224 geen goed idee is

Vrijdag 16 maart 2007

Vandaag heb ik samen met fractievolger Pieter Gerard gesproken met een aantal bewoners uit Kernhem. Zij zijn tegen de verbreding van de N224 en ze kwamen dit aan de hand van een presentatie toelichten. Ik begreep dat ze ook al bij een aantal andere fracties zijn geweest. Volgens de bewoners zijn niet alle alternatieven onderzocht. Opstoppingen ontstaan doordat langzaam verkeer, dus fietsers en voetgangers, de weg kruisen. Door een tunnel of brug kan dit worden voorkomen. De weg kan dan enkelbaans blijven. Andere mogelijkheden zijn het gebruik van rotondes. Dit kan in een enkelbaans uitvoering maar ook in een dubbelbaans uitvoering. Als laatste optie is het doortrekken van de Koekeltseboslaan. Deze laan lijkt ooit aangelegd om de weg door te trekken naar de N224. Hiermee wordt Veldhuizen goed ontsloten. Bij de informatiebijeenkomst afgelopen donderdag werden deze opties als niet reëel gezien. Een dubbelbaans weg zou onontkoombaar zijn om het verkeer op te vangen en de Koekeltseboslaan is in 1999 al afgewezen door de raad. Ik krijg het gevoel dat er nog best naar deze alternatieven kan worden gekeken. Zo zet mijn fracties vraagtekens bij de uitgangspunten over de groei van het verkeer en het uitgangspunt dat 90% van het verkeer op de N224 uit Kernhem komt. Maar dit is wel als uitgangspunt gekozen bij de berekeningen. Ook geeft het SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, aan dat rotondes een goede en veilige oplossing is om verkeersstromen op te vangen. Ook verkeersstromen van de omvang zoals aangegeven door de gemeente. Tot slot is ook het doortrekken van de Koekeltseboslaan voor mijn fractie nog niet uit beeld. Deze kan volgens ons en rekening houdend met de ecologie best worden doorgetrokken naar de N224 of de A30. Dit kan op zijn minst onderzocht worden. Dit hoeft helemaal niet vertragend te werken voor de bouw in Kernhem B. Het onderzoek kan snel worden uitgevoerd en lopende het onderzoek kan ook al worden gestart met de bouw. Volgende week maandag 26 maart vergadert de commissie RO hierover.

Archief



Rubrieken