Een steen in het moeras
Ongeveer een maand geleden gooide ik een steen in de vijver of wellicht beter het moeras door aan te kondigen dat mijn fractie een motie zou indienen om de raad van toezicht van Cultura te laten aftreden. In werkelijkheid had ik een motie aangekondigd die het college vroeg om in te grijpen bij Cultura en vervolgens te zorgen dat Cultura toekomstbestendig wordt. Dit omdat mijn fractie graag ziet dat de toekomst van Cultura zeker wordt gesteld en wij aan zagen komen dat het steeds weer bij pompen van geld geen draagvlak meer had binnen de gemeenteraad. Dat zagen wij niet een maand geleden, dat zagen wij al jaren geleden. Pas in november 2008 konden we een meerderheid van de gemeenteraad mee krijgen. Toen is bij weer een vraag van Cultura om meer geld de voorwaarde gesteld dat de rekenkamercommissie onderzoek zou doen naar de toekomstvastheid van Cultura. Toen twee maanden geleden de desastreuze onderzoekresultaten bekend werden konden we niet anders dan doorpakken. En nu, met het rapport in de hand, is er natuurlijk veel meer draagvlak binnen de gemeenteraad. In de aangekondigde motie stond dus nergens dat de raad van toezicht moest aftreden. Maar onder ingrijpen kun je dat wel verstaan en voor mijn fractie is dat ook een hele serieuze optie. Dus heb ik in de pers ook geen enkele moeite gedaan om een en ander te nuanceren.
Het aankondigen van een motie buiten de vergadering om is overigens zeer tegen de gebruikelijke mores in. Met een motie verzoek je het college om iets te doen en dat kondig je aan in de vergadering. Dan kan het college hier op reageren. Ik heb toch voor deze weg gekozen om de publieke discussie te openen en de raad van toezicht tot een reactie te bewegen. En dit is goed gelukt. Mede door de discussie vooraf lagen de kaarten voor de beslissende vergadering op tafel, was duidelijk dat de raad van toezicht totaal andere beelden zag en kon de rekenkamercommissie op haar beurt hier op reageren. Uiteindelijk is er, maar nu met draagvlak van vrijwel de gehele raad, een veel scherpere motie gekomen. Het college krijgt niet het verzoek om in te grijpen. Nee, zij krijgt een boodschappenlijstje mee hoe zij moet ingrijpen. Zij moet:
-
Niet sluitende begrotingen niet meer accepteren
-
Zorgen dat het artistieke en het zakelijke met elkaar in balans zijn en de financiën dus ook aandacht krijgen,
-
Leden van de raad van toezicht alleen nog maar via bindende voordracht vanuit het college benoemen
-
Zorgen dat de raad van toezicht zo is samengesteld dat deze onafhankelijk van de directie kan functioneren
Dat het laatste punt niet overbodig is bleek wel uit het antwoord dat de rekenkamer commissie gaf op mijn vraag waarom er tegelijkertijd is gesproken met de voorzitter van de raad van toezicht en de directie van Cultura. Dit bleek een keiharde eis te zijn want anders ging het gesprek niet door!
Met de motie wordt afgedwongen dat de “code cultural governance” wordt gehanteerd. Eigenlijk vreemd dat deze in de ogen van mijn fractie gewone punten nog niet werden toegepast bij Cultura.
Tijd om af te schminken
De Raad van Toezicht van Cultura heeft met een open brief een reactie gegeven op de zoals zij het noemt “verdachtmakingen” aan haar adres. En dan trekt ze maar meteen een grote broek aan. Grote woorden als “onacceptabel”, “de grenzen van smaad worden op de proef gesteld” en “in flagrante strijd met de feiten” worden gebruikt om toch vooral duidelijk te maken dat de Raad van Toezicht geen enkele blaam treft. Ook worden er emotionele argumenten bijgehaald als “de leden doen hun werk op vrijwillige basis naast hun reguliere werk” en “toezicht houden blijkt in dit geval niet alleen tijdsintensief maar ook ondankbaar werk”. Toe maar. Nou, vrijwillig is niet vrijblijvend en moet dat dan een reden zijn om maar niet zo zwaar te tillen aan de constateringen uit het rapport van de rekenkamercommissie? Want dat moeten we niet vergeten. De voor de Raad van Toezicht confronterende opmerkingen van mijn fractie komen niet uit de lucht. Het zijn bevindingen uit het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie. Deze commissie heeft mede op grond van een verzoek van mijn fractie een onderzoek uitgevoerd naar de financiële situatie bij Cultura. En zoals je vaak ziet bij onprofessionele toezichthouders krijgt de boodschapper de schuld bij tegenvallende resultaten. Zo schrijft de Raad van Toezicht onomwonden “de rekenkamer heeft haar taak onjuist ingevuld”.
Als iets voor mijn fractie met de open brief nog duidelijker is geworden dan is het wel dat deze Raad van Toezicht op geen enkele wijze kan reflecteren op haar functioneren. Met de zware bevindingen neergelegd in het rapport van de rekenkamercommissie in de hand, past voor mijn fractie maar een conclusie: kunnen deze mensen niet van het podium.
Kunst en vliegwerk
Kunst en vliegwerk heet het rapport dat de rekenkamercommissie heeft opgemaakt over de financiële wandel van Cultura. Het rapport bracht bij mijn fractie geen schok teweeg. Niet omdat het er allemaal zo rooskleurig uitziet bij Cultura maar omdat het zo herkenbaar beschreven staat in het rapport. De rekenkamercommissie heeft bevestigd wat mijn fractie al langer wist. Zonder het steeds weer bijpompen van geld blijft de financiële toekomst van Cultura onzeker. Met kunst en vliegwerk zijn de boeken de afgelopen jaren op orde gehouden maar voor de lange termijn is dit natuurlijk geen oplossing. Daar gaan we dus nog over praten. En dan mag de rol van de raad van toezicht niet onvermeld blijven. Want van toezicht kun je niet echt spreken. Het lijkt erop dat de raad van een te grote afstand toezicht heeft gehouden. Ook de rol van de stichting Cultura beheer die het gebouw verhuurd mag niet onbesproken blijven. Een broekzak vestzak constructie die niet alleen vragen oproept maar ook niet bijdraagt aan de transparantie van het besteden van gemeenschapsgeld. En de discussie of de rekenkamercommissie niet te ver in de keuken van Cultura heeft gekeken zoals de raad van toezicht stelt is wat mijn fractie betreft niet relevant. De gemeenteraad heeft de opdracht afgekaderd. En wat dan nog als de commissie haar opdracht iets breder interpreteert. Ga het liever hebben of het juist is wat ze constateren. En dan is een discussie over de begrenzing dus irrelevant. Of dient het als rookgordijn?
Op weg naar een museumbeleid
Deze week hebben de fracties van D66 en GroenLinks/PE gezamenlijk een initiatiefvoorstel ingediend om te komen tot een afgewogen museumbeleid. Hierbij wordt gestreefd naar een hoog ambitieniveau ten aanzien van kunst en cultuur in het algemeen en de musea in Ede in het bijzonder. Bij dit voorstel hebben we een handreiking museumbeleid gevoegd. Dit is een nadere uitwerking van de door het college geschreven kadernotitie museumbeleid.
In de handreiking hebben we uitgangspunten geformuleerd om te komen tot het blijvend versterken van de gesubsidieerde musea in Ede. Daarvoor dienen de musea te voldoen aan de volgende basiseisen:
-
het bezitten van een institutionele basis;
- het bezitten van een stabiele financiële basis;
- het beschikken over een op schrift gesteld beleidsplan;
- het beschikken over een collectie;
- het beschikken over een collectieregistratie;
- het zorg dragen voor het behoud van de collectie;
- het (laten) doen van onderzoek naar de collectie;
- het beschikken over basisvoorzieningen voor het publiek;
- het beschikken over gekwalificeerde medewerkers.
Deze basiseisen zijn algemeen aanvaard in Nederland en opgesteld door de Stichting Nederlands Museumregister. In de subsidiecontracten dient hieraan specifiek aandacht te worden besteed.
Met betrekking tot de mogelijk museale functie in Ede-Oost zijn in de kadernotitie twee opties gepresenteerd: één met de nadruk op het cultureel erfgoed en één met een verbeelding van het ‘nieuwe’. In grote lijnen zijn dit goede uitgangspunten. In de kadernotitie wordt ingegaan op een nog nader uit te werken “exposeum”. Het exposeum is een combinatie van twee functies: een kunsthalconcept gecombineerd met een museale functie.
In de handreiking benoemen we de volgende aandachtspunten ten behoeve van het exposeum:
- een van meet af goede, degelijke financiële onderbouwing;
- een deugdelijk bedrijfsplan;
- een actieve rol van de gemeenteraad;
- een haalbaarheidsonderzoek dient voorzien te zijn van een gedegen financiële paragraaf;
- het in de handreiking gehanteerde begrip “cultureel erfgoed” dient uitgangspunt te zijn bij het exposeum; door middel van het hanteren van dit begrip wordt de verbinding naar het heden gelegd;
- medehuisvesting van het Historisch Museum in het exposeum kan mogelijk zijn, zonder verhoging van de huisvestingslasten voor dit museum.
Nog dit voorjaar zal de raad het museumbeleid vaststellen. Aan de fracties van D66 en GroenLinks/PE om er voor te zorgen dat de ideeën uit de handreiking hierin een prominente plaats krijgen.
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg