Eric Leltz  RSS feed    

Een steen in het moeras

Zaterdag 11 juli 2009

eric leltz

Ongeveer een maand geleden gooide ik een steen in de vijver of wellicht beter het moeras door aan te kondigen dat mijn fractie een motie zou indienen om de raad van toezicht van Cultura te laten aftreden. In werkelijkheid had ik een motie aangekondigd die het college vroeg om in te grijpen bij Cultura en vervolgens te zorgen dat Cultura toekomstbestendig wordt. Dit omdat mijn fractie graag ziet dat de toekomst van Cultura zeker wordt gesteld en wij aan zagen komen dat het steeds weer bij pompen van geld geen draagvlak meer had binnen de gemeenteraad. Dat zagen wij niet een maand geleden, dat zagen wij al jaren geleden. Pas in november 2008 konden we een meerderheid van de gemeenteraad mee krijgen. Toen is bij weer een vraag van Cultura om meer geld de voorwaarde gesteld dat de rekenkamercommissie onderzoek zou doen naar de toekomstvastheid van Cultura. Toen twee maanden geleden de desastreuze onderzoekresultaten bekend werden konden we niet anders dan doorpakken. En nu, met het rapport in de hand, is er natuurlijk veel meer draagvlak binnen de gemeenteraad. In de aangekondigde motie stond dus nergens dat de raad van toezicht moest aftreden. Maar onder ingrijpen kun je dat wel verstaan en voor mijn fractie is dat ook een hele serieuze optie. Dus heb ik in de pers ook geen enkele moeite gedaan om een en ander te nuanceren.

Het aankondigen van een motie buiten de vergadering om is overigens zeer tegen de gebruikelijke mores in. Met een motie verzoek je het college om iets te doen en dat kondig je aan in de vergadering. Dan kan het college hier op reageren. Ik heb toch voor deze weg gekozen om de publieke discussie te openen en de raad van toezicht tot een reactie te bewegen. En dit is goed gelukt. Mede door de discussie vooraf lagen de kaarten voor de beslissende vergadering op tafel, was duidelijk dat de raad van toezicht totaal andere beelden zag en kon de rekenkamercommissie op haar beurt hier op reageren. Uiteindelijk is er, maar nu met draagvlak van vrijwel de gehele raad, een veel scherpere motie gekomen. Het college krijgt niet het verzoek om in te grijpen. Nee, zij krijgt een boodschappenlijstje mee hoe zij moet ingrijpen. Zij moet:

  • Niet sluitende begrotingen niet meer accepteren
  • Zorgen dat het artistieke en het zakelijke met elkaar in balans zijn en de financiën dus ook aandacht krijgen,
  • Leden van de raad van toezicht alleen nog maar via bindende voordracht vanuit het college benoemen
  • Zorgen dat de raad van toezicht zo is samengesteld dat deze onafhankelijk van de directie kan functioneren

Dat het laatste punt niet overbodig is bleek wel uit het antwoord dat de rekenkamer commissie gaf op mijn vraag waarom er tegelijkertijd is gesproken met de voorzitter van de raad van toezicht en de directie van Cultura. Dit bleek een keiharde eis te zijn want anders ging het gesprek niet door!

Met de motie wordt afgedwongen dat de “code cultural governance” wordt gehanteerd. Eigenlijk vreemd dat deze in de ogen van mijn fractie gewone punten nog niet werden toegepast bij Cultura.

      

Tijd om af te schminken

Maandag 22 juni 2009

eric leltz

De Raad van Toezicht van Cultura heeft met een open brief een reactie gegeven op de zoals zij het noemt “verdachtmakingen” aan haar adres. En dan trekt ze maar meteen een grote broek aan. Grote woorden als “onacceptabel”, “de grenzen van smaad worden op de proef gesteld” en “in flagrante strijd met de feiten” worden gebruikt om toch vooral duidelijk te maken dat de Raad van Toezicht geen enkele blaam treft. Ook worden er emotionele argumenten bijgehaald als “de leden doen hun werk op vrijwillige basis naast hun reguliere werk” en “toezicht houden blijkt in dit geval niet alleen tijdsintensief maar ook ondankbaar werk”. Toe maar. Nou, vrijwillig is niet vrijblijvend en moet dat dan een reden zijn om maar niet zo zwaar te tillen aan de constateringen uit het rapport van de rekenkamercommissie? Want dat moeten we niet vergeten. De voor de Raad van Toezicht confronterende opmerkingen van mijn fractie komen niet uit de lucht. Het zijn bevindingen uit het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie. Deze commissie heeft mede op grond van een verzoek van mijn fractie een onderzoek uitgevoerd naar de financiële situatie bij Cultura. En zoals je vaak ziet bij onprofessionele toezichthouders krijgt de boodschapper de schuld bij tegenvallende resultaten. Zo schrijft de Raad van Toezicht onomwonden “de rekenkamer heeft haar taak onjuist ingevuld”. 

Als iets voor mijn fractie met de open brief nog duidelijker is geworden dan is het wel dat deze Raad van Toezicht op geen enkele wijze kan reflecteren op haar functioneren. Met de zware bevindingen neergelegd in het rapport van de rekenkamercommissie in de hand, past voor mijn fractie maar een conclusie: kunnen deze mensen niet van het podium.  

   

Kunst en vliegwerk

Donderdag 11 juni 2009

eric leltz

Kunst en vliegwerk heet het rapport dat de rekenkamercommissie heeft opgemaakt over de financiële wandel van Cultura. Het rapport bracht bij mijn fractie geen schok teweeg. Niet omdat het er allemaal zo rooskleurig uitziet bij Cultura maar omdat het zo herkenbaar beschreven staat in het rapport. De rekenkamercommissie heeft bevestigd wat mijn fractie al langer wist. Zonder het steeds weer bijpompen van geld blijft de financiële toekomst van Cultura onzeker. Met kunst en vliegwerk zijn de boeken de afgelopen jaren op orde gehouden maar voor de lange termijn is dit natuurlijk geen oplossing. Daar gaan we dus nog over praten. En dan mag de rol van de raad van toezicht niet onvermeld blijven. Want van toezicht kun je niet echt spreken. Het lijkt erop dat de raad van een te grote afstand toezicht heeft gehouden. Ook de rol van de stichting Cultura beheer die het gebouw verhuurd mag niet onbesproken blijven. Een broekzak vestzak constructie die niet alleen vragen oproept maar ook niet bijdraagt aan de transparantie van het besteden van gemeenschapsgeld. En de discussie of de rekenkamercommissie niet te ver in de keuken van Cultura heeft gekeken zoals de raad van toezicht stelt is wat mijn fractie betreft niet relevant. De gemeenteraad heeft de opdracht afgekaderd. En wat dan nog als de commissie haar opdracht iets breder interpreteert. Ga het liever hebben of het juist is wat ze constateren. En dan is een discussie over de begrenzing dus irrelevant. Of dient het als rookgordijn? 

Op weg naar een museumbeleid

Vrijdag 20 februari 2009

 

historisch museum Ede

 

Deze week hebben de fracties van D66 en GroenLinks/PE gezamenlijk een initiatiefvoorstel ingediend om te komen tot een afgewogen museumbeleid. Hierbij wordt gestreefd naar een hoog ambitieniveau ten aanzien van kunst en cultuur in het algemeen en de musea in Ede in het bijzonder. Bij dit voorstel hebben we een handreiking museumbeleid gevoegd. Dit is een nadere uitwerking van de door het college geschreven kadernotitie museumbeleid.

In de handreiking hebben we uitgangspunten geformuleerd om te komen tot het blijvend versterken van de gesubsidieerde musea in Ede. Daarvoor dienen de musea te voldoen aan de volgende basiseisen:

  • het bezitten van een institutionele basis;
  • het bezitten van een stabiele financiële basis;
  • het beschikken over een op schrift gesteld beleidsplan;
  • het beschikken over een collectie;
  • het beschikken over een collectieregistratie;
  • het zorg dragen voor het behoud van de collectie;
  • het (laten) doen van onderzoek naar de collectie;
  • het beschikken over basisvoorzieningen voor het publiek;
  • het beschikken over gekwalificeerde medewerkers.

Deze basiseisen zijn algemeen aanvaard in Nederland en opgesteld door de Stichting Nederlands Museumregister. In de subsidiecontracten dient hieraan specifiek aandacht te worden besteed.

Met betrekking tot de mogelijk museale functie in Ede-Oost zijn in de kadernotitie twee opties gepresenteerd: één met de nadruk op het cultureel erfgoed en één met een verbeelding van het ‘nieuwe’. In grote lijnen zijn dit goede uitgangspunten. In de kadernotitie wordt ingegaan op een nog nader uit te werken “exposeum”. Het exposeum is een combinatie van twee functies: een kunsthalconcept gecombineerd met een museale functie. 

In de handreiking benoemen we de volgende aandachtspunten ten behoeve van het exposeum:

 

  • een van meet af goede, degelijke financiële onderbouwing;
  • een deugdelijk bedrijfsplan;
  • een actieve rol van de gemeenteraad;
  • een haalbaarheidsonderzoek dient voorzien te zijn van een gedegen financiële paragraaf;
  • het in de handreiking gehanteerde begrip “cultureel erfgoed” dient uitgangspunt te zijn bij het exposeum; door middel van het hanteren van dit begrip wordt de verbinding naar het heden gelegd;
  • medehuisvesting van het Historisch Museum in het exposeum kan mogelijk zijn, zonder verhoging van de huisvestingslasten voor dit museum.

Nog dit voorjaar zal de raad het museumbeleid vaststellen. Aan de fracties van D66 en GroenLinks/PE om er voor te zorgen dat de ideeën uit de handreiking hierin een prominente plaats krijgen.

Archief



Rubrieken