Eric Leltz  RSS feed    

Wensdenken

Donderdag 31 juli 2014

eric leltz

Ik las onder de kop “stad strijkt miljoenen op na promotie” in een artikel in het Brabants Dagblad dat een in 2013 gehouden promotiecampagne er voor heeft gezorgd dat in dat jaar €6.600.000 extra in het laatje van de Bossche binnenstad ondernemers is gekomen.

De campagne zou hebben geleid tot minstens 131.500 meer bezoekers aan de binnenstad. Marktonderzoeksbureau “Continu Vakantie Onderzoek”, heeft onderzocht dat 634.000 mensen de reclameposters op de stations hebben gezien. 84% van hen is het eens met de stelling “’s-Hertogenbosch biedt alle mogelijkheden voor een dagje uit” en 29% is het eens met de stelling “door de evenementen heb ik een positiever beeld gekregen van de stad”. Uitgaande van een gemiddelde besteding van €50 per persoon zouden de 131.500 extra bezoekers goed zijn voor €6,6 miljoen. Let wel, het gaat hier alleen om de omzet van de binnenstad ondernemers en ook nog om de extra inkomsten bovenop de normale omzetten.

Mooie financiële cijfers. Maar kloppen ze ook? Wordt niet met als uitgangspunt feitelijke gegevens van een marktonderzoek “hogere pretkunde” bedreven? Een dergelijke uitwerking van onderzoeksgegevens in financiële cijfers mag met een korreltje zout worden genomen. Het is wensdenken, zit vol aannames en interpretaties en is daarom boterzacht. Als er al 131.500 mensen meer zouden zijn gekomen is het maar de vraag of dit alleen door de campagne komt. Er zullen maar weinig mensen te vinden zijn die op de vraag “bent u op grond van de campagne naar Den Bosch gekomen en was u anders zeker nooit gekomen?” volmondig “ja” antwoorden. Dat is namelijk de groep extra bezoekers. En ook al besteden de “normale” bezoekers gemiddeld €50, is het maar de vraag of deze extra groep gemiddeld eenzelfde bedrag heeft uitgegeven. Ik heb de ondernemers dan ook niet juichend door de stad zien gaan met op hun schouders het gemeentebestuur om hun omzetverhoging te vieren.

Het was het college van B&W zelf dat €250.000 beschikbaar had gesteld voor de campagne. Dat geld is alvast goed besteed is de conclusie van haar eigen interpretatie van het onderzoek. Nu stelt hetzelfde college voor om de promotie de komende tijd te blijven richten op extra impulsen voor de binnenstad. En de onderbouwing voor deze keuze komt ook rechtstreeks uit de conclusies van het onderzoek. De rechtvaardiging en de onderbouwing van de keuzes op grond van het onderzoek lijken eerder een rationalisatie van reeds met het hart gemaakte keuzes. En dat is het positieve. Het college geeft duidelijk haar prioriteit voor de binnenstad aan en het heeft hier ook geld voor over. Maar een financiële onderbouwing is lastig te geven.

Reacties



Rob Alberts
Een tweetal jaren heb ik naast de station van 's Hertogenbosch gewoond.
Het historische centrum vind ik mooi Het gebied van de overkluisde binnen Dieze vind ik prachtig.

De omgeving van Den Bosch verdient ook een hoge waardering.

Door op een paard te wedden kan het nog weleens mis gaan.
De aangetoonde cirkelredenering is lachwekkend.

Wat is het profijt voor de bewoners?
Het leest meer als een leuke subsidie voor het bedrijfsleven.

Maar misschien moet ik zelf maar weer eens een kop koffie komen drinken.
Dan werkt dit blog mooi als een vorm van free publicity.

Zonnige zomergroet,

Marleen
Ik denk een juiste conclusie. Burgemeester en wethouders "bewijzen" hun "goede keuze" en eigen gelijk zo vlak voor de verkiezingen. En de gemeenteraadsleden hoor je niet. Die geloven in het sprookje dat een investering van €250.000 in no-time €6.500.000 oplevert. B&W en de gemeenteraad Is een in zichzelf gekeerd clubje met een gebrek aan kritisch vermogen. Dan moet dit vermogen maar van de buitenwacht komen. Al zal de gevestigde orde onder het motto "laat ons eens lekker spelen" vinden dat deze buitenwacht zich er vooral niet mee moet bemoeien.


Reactie geven

Naam *
Email *
Website
Bericht *

Archief



Rubrieken