Raadsvergadering over Ede oost
Vandaag dus weer een raadsvergadering. Zie voor een beeldverslag op www.ede.nl . De eerste raadsvergadering onder leiding van burgemeester Cees van der Knaap. Hij gaf aan het begin van de vergadering aan een beetje zenuwachtig te zijn. Ik vind dat charmant. Geef gewoon toe dat je ook spanning kent. Voor mij is het ijs dan meteen gebroken en krijg je krediet. Cees deed het goed. We begonnen al meteen weer in het negatieve omdat de motie van D66 over de integriteit van de burgemeester nog moest worden behandeld. Dit is toegezegd bij de installatievergadering. Helaas heeft D66 de motie niet ingediend. Helaas, omdat deze nu boven ons hoofd blijft zweven. Was de motie ingediend en hadden we deze dus kunnen behandelen dan hadden we er ook over kunnen stemmen en waren we er van af geweest. Ik had er graag het volgende over willen zeggen. De fractie van D66 heeft natuurlijk alle recht om met een dergelijke motie te komen. Zelfs in een extra raadsvergadering waarin de nieuwe burgemeester wordt geïnstalleerd. Hoe vervelend dit ook is. Maar je mag je wel afvragen of je ook gebruik moet maken van alles waar je recht op hebt. Op mijn fractie komt het uitvoeren van een eigen antecedenten onderzoek zoals de fractie van D66 heeft gedaan, allemaal wat potsierlijk over. Natuurlijk is ergens in de officiële benoemingsprocedure, waar de Commissaris van der Koningin en de vertrouwenscommissie een grote rol in hebben gespeeld, ook al een dergelijk onderzoek uitgevoerd. Waarom dit dan toch doen? Is het om het brutaalste jongetje van de klas te kunnen zijn? Of uit frustratie omdat je niet tot de vertrouwenscommissie bent toegelaten. Was maar gewoon dicht bij huis gebleven en had maar naar je eigen fractievoorzitter in de tweede kamer geluisterd. Dan weet je dat je met deze motie de plank volkomen misslaat. Eerst met veel bombarie een motie in een raadsvergadering aankondigen en deze vervolgens weer intrekken. Het komt allemaal zeer zwak over. Toon een rechte rug een bijt ook eens door. Dan weten we meteen wat het allemaal voorstelt. Niet zoveel lijkt me. Het is een schoolvoorbeeld van het overspelen van je hand. Verder stond ook nog de Spoorzone Ede-oost op de agenda. Hier over heb ik het volgende gezegd. Oorspronkelijk lag er een mooi plan van een verdiept spoor. We hebben hier (bijna met zijn allen) lang in geloofd. Ergens afgelopen zomer drong het bij het college door dat het maar bij een mooie droom moest blijven. Er is toen gekozen voor een pragmatische invulling waarbij de uitgangspunten:
- Verminderen van de barrièrewerking van het spoor
- Verminderen van de geluidshinder
- Verbeteren van de veiligheid
- Verbeteren van de uitstraling van het stationsgebied
gelukkig niet zijn verlaten. Het plan is wel heel anders geworden dan de oorspronkelijke opzet zoals beschreven in het Masterplan. Begin december kwam dit plan voor de raadsleden min of meer uit de hoge hoed. Wat dat betreft zou het goed zijn geweest als de raad tussen augustus en december op de hoogte was gesteld van de vorderingen in het denkproces over de spoorzone. Nu was dat proces onzichtbaar of misschien kan ik beter zeggen ondergronds. Mijn fractie vraagt aandacht voor de volgende zorgpunten:
Bij het nieuwe plan is de spoordoorkruising helaas niet helemaal opgeheven. Aandacht voor veiligheid en de oversteek mogelijkheden van het fietsverkeer Op de tekeningen in het rapport staat het station met een overkapping. Dit wordt zelfs “beeldbepalend” genoemd en het wordt gezien als een verbindend element tussen het oostelijk en het westelijk deel van het station. Maar dan is het wel vreemd dat juist deze overkapping niet in de begroting is opgenomen. Maar hier is wel een bedrag van tientallen miljoenen euro mee gemoeid zoals op bladzijde 6 van het stuk staat te lezen. De financiering is nog erg onduidelijk. Alle partijen hebben het licht op groen gezet. Het plan staat en valt bij de steun van de minister. Is het einde van deze tunnel inmiddels in zicht? Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door. Daarom verwachten we een goed plan opgesteld in samenspraak met bewoners, bedrijven en klanten in de omgeving voor de bereikbaarheid gedurende de werkzaamheden.
En wat de keuze betreft. Er worden 7 varianten gepresenteerd. De eerste drie horen bij de eerder genoemde droom en deze droom is dus tussen augustus en december in duigen gevallen vanwege de te hoge kosten. Dan is er nog een variant 4 die alleen is opgenomen als illustratie om het financiële effect te beoordelen. Variant 5 is het handhaven van de huidige spoorligging. En daar willen we juist vanaf dus is dit ook geen reële optie. Blijven over de varianten 6 en 7. Dan is het meteen overzichtelijk. Als je deze varianten afzet tegen de criteria:
- lokale inpassing,
- duurzame mobiliteit,
- milieu
- leefbaarheid en
- veiligheid
heeft variant 7 onze voorkeur maar er is dus ook nog een niet onbelangrijke financieel criterium en dan kun je eigenlijk niet anders dan kiezen voor variant 6.
Reactie geven
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg