Eric Leltz  RSS feed    

Managen van verwachtingen

Donderdag 16 april 2009

   

eric leltz

         

Vandaag was ik op werkbezoek in Heerhugowaard en in Wageningen. Ik heb daar twee warmtecentrales die midden in een woonwijk liggen bezocht. In Heerhugowaard worden 2250 woningen verwarmd en in Wageningen 750. In Ede komt ook een dergelijke centrale en dan gaat het om 1500 woningen.

Er is in Ede nogal wat commotie over de huidige tijdelijke warmtecentrale in Kernhem en dan is het goed om eens te kijken hoe andere gemeenten omgaan met een warmtecentrale in een woonwijk. Beide centrales zijn in eigendom van Nuon die ook de centrale in Ede gaat beheren. Van Nuon kreeg ik een toelichting inclusief rondleiding. In Heerhugowaard leek de centrale wel op een kasteel inclusief slotgracht. Het zag er allemaal mooi uit en de controles worden ook volgens het boekje uitgevoerd. Klachten uit de buurt waren er volgens de beheerder in Heerhugowaard eigenlijk niet of het moet de geringe condensvorming zijn en de groene aanslag in de gracht rondom de centrale. Omdat ik er aan hecht om dan ook maar de andere kant van het verhaal te horen heb ik bij een paar huizen aangebeld. Daar kreeg ik toch een iets ander beeld. De condens zorgt in de winter voor een spekglad wegdek van de parkeerplaats naast de centrale. Ook had men in de buurt vaak last van geïrriteerde ogen en rook men de afvoerdampen. Dit laatste punt was inmiddels verholpen omdat de schoorsteen hoger is gemaakt. Maar vertelde de bewoner “als u een straat verder gaat vragen dan hoort u nu daar de klachten die wij eerst hadden”. De vertegenwoordiger van Nuon gaf overigens aan dat de schoorsteen al bij het ontwerp hoog was. Pas later vertelde hij dat de schoorsteen is aangepast. Wellicht is het antwoord in eerste instantie gegeven uit onwetendheid, maar dit draagt natuurlijk niet bij aan het vertrouwen tussen buurt en Nuon. De bewoners in Wageningen waren positiever. Hooguit was er af en toe irritatie in de ogen.

Opmerkelijk was dat er bij Nuon dus eigenlijk geen klachten bekend zijn terwijl de bewoners die wel hebben. Het vermoeden van de vertegenwoordiger van Nuon is dat de klachten wel bij de gemeente zijn ingediend maar dat ze dus nooit zijn doorgestuurd. Hij vond het echter niet op de weg van Nuon liggen om allerlei rapporten over de centrale openbaar te maken en om te vragen naar de klachten. De bewoners in Heerhugowaard hebben het gevoel dat ze buitenspel worden gezet en niet alle informatie krijgen. Precies het gevoel dat de bewoners in Kernhem ook hebben. Jammer, want de gegevens zijn vaak wel bekend en horen ook openbaar te zijn. Ook is een warmtecentrale in een woonwijk helemaal niets nieuws en zou dus ook gewoon veilig moeten kunnen functioneren. Dat zowel gemeente als Nuon niet pro-actief hun gegevens aan elkaar doorgeven en met de bewoners delen is natuurlijk niet handig. Hiermee suggereer je wat achter te houden en geeft het voeding aan speculatie en misverstanden. Zo vertelde een bewoner in Heerhugowaard dat hij de centrale niet in mocht terwijl de beheerder van Nuon spontaan aanbod om meteen te gaan kijken.   

Het lijkt me dan ook geen kwestie van onwil maar meer van onvermogen om met elkaar te communiceren. Kijk over de muren van je eigen organisatie heen en kijk naar wat anderen van je verwachten en speel daar vervolgens op in. Dat heet in het jargon “managen van verwachtingen”. Laat dat een les zijn voor de gemeenten en Nuon.   

        



Reactie geven

Naam *
Email *
Website
Bericht *

Archief



Rubrieken