Het verdiepte spoor
Vanochtend werd ik al vroeg gebeld door een journaliste van de Gelderlander. Zij wilde graag een interview afnemen over het stuk “een stip op de horizon” over duurzaamheid. Dat is natuurlijk geen probleem. Wel vind ik het belangrijk dat ook Alexander Vos de Wael zijn inbreng heeft. Per slot van rekening hebben wij wel samen het stuk geschreven. Alexander was telefonisch bereikbaar en ik ben langs de redactie gegaan. Het is fijn om op deze manier iets op de kaart te zetten. Nu maar afwachten hoe het interview uit de verf komt. Morgen staat het in de krant. Er is meteen een afspraak gemaakt met een fotograaf. Vanmiddag treffen we elkaar op het gemeentehuis. Letterlijk op het gemeentehuis want de foto wordt genomen op het dak tussen de zonnecollectoren. Alexander zal hier ook bij aanwezig zijn. Ik moest toch in het gemeentehuis zijn omdat daar aan het einde van de middag een informatieve bijeenkomst was. Van tijd tot tijd praat het college de raadsleden bij over allerlei zaken. Hiermee voorkom je dat het college te ver voor de muziek uitloopt. Vandaag ging het over gratis openbaar vervoer voor WMO geindiceerden, het verdiepte spoor en het milieu effecten rapport (MER) voor Ede-oost. Wat betreft de WMO. Het is de bedoeling dat WMO geindiceerden naast de regiotaxi ook gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer. Mooi dat de regiotaxi een volwaardige partner kan worden in het openbaar vervoer. Als de toegankelijkheid van de voorzieningen dan ook maar gewaarborgd is. Dit is natuurlijk een lastig punt. Maar als je wacht tot dat alle knelpunten zijn opgelost dan komt het nooit van de grond. Begin dus maar gewoon en communiceer dat het een experiment betreft waarbij nog niet alles is geregeld. En natuurlijk komt dan een klacht dat de bushalte niet rolstoel toegankelijk is of dat er geen plaats is voor twee rolstoelen in de stadsbus. Inventariseer vervolgens deze klachten en evalueer het project na een jaar. Afhankelijk hiervan kunnen knelpunten worden opgelost. Dit lijkt me beter dan eerst alle mogelijke knelpunten op te lossen. Maar het is natuurlijk wel een kip en ei probleem. Vervolgens het verdiepte spoor. Het plan ziet er goed uit en is ook net op tijd bij het ministerie afgeleverd. Op de laatste dag notabene. Maar het plan mag dan wel mooi zijn, het is ook wel iets anders dan de raad is voorgeschoteld in september. Ik vraag me af of dit zomaar kan. Na afloop heb ik met de wethouder gesproken en mijn zorg hierover geuit. Ik heb begrepen dat het plan inderdaad opnieuw wordt voorgelegd aan de raad. Dit is verstandig. Er is nog wel wat onduidelijkheid over de kosten. Het plan zoals het er ligt is een mooi eindplaatje. Maar het kostenplaatje hoort bij een begin situatie dat heel wat soberder is en waaraan later van alles kan worden toegevoegd. Maar daar moet dan dus wel apart voor worden betaald. Bij de presentatie kwam nog eens duidelijk naar voren dat een dubbelspoor niet aan de orde is. Hooguit komen er, om de capaciteit te verdubbelen, passeersporen waar de sneltrein de stoptrein kan passeren. Dit is een veel goedkopere oplossing. Maar als zo’n passerspoor er komt is het logischer dat deze in de buurt van het station Driebergen-Zeist komt. Wat betreft de MER hebben we in groepjes naar de onderdelen ‘verkeer’, ‘natuur’, ‘landschap en cultuurhistorie’ en ‘geluid’ gekeken. Duidelijk werd dat de zogehete Hartogsvarianten zullen moeten afvallen. Zij scoorden op alle onderdelen slecht. Voor mijn fractie geen verrassing. We hebben altijd gezegd dat deze varianten niet onderzocht hoeven te worden want deze zijn gewoon niet haalbaar. Wat de bewoners ook willen. Dit is zo’n punt dat je als raadslid je verantwoordelijkheid moet nemen en moet durven uitleggen waarom iets gewoon niet kan. Ik ben er trots op dat mijn fractie hier gewoon het lef voor heeft. Zelfs al zouden de Hartogsvarianten op bovenstaande punten goed scoren dan zit je nog met wetgeving die een weg door een Nature 2000 gebied verbied. Daar kun je wel tegen procederen maar dat is een zeer onzeker traject dat zeer veel tijd kost. En zoveel tijd hebben we gewoon niet. Wel even slikken voor de vele bewoners die voor deze variant zijn. Maar wel een mooi voorbeeld van het NIVEA effect: Niet In Voor En Achtertuin. Tussen de bedrijven door heb ik nog veel geregeld: met de griffier over de presentatie van het rapport over duurzaamheid, met de wethouder over het betrekken van de ambtenaren bij de bespreking van het rapport, en met de fractievoorzitter van het CDA over mijn rol in de commissie Ruimtelijke Ordening.
Reactie geven
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg