Eric Leltz  RSS feed    

Aliblabla

Vrijdag 14 februari 2014

eric leltz

Afgelopen week verscheen het rapport "winkelgebied van de toekomst" van Detailhandel Nederland over de aanpak van leegstand in stadscentra. In dit rapport wordt ingegaan op de oorzaken van leegstand en belangrijker, ook wordt aangegeven hoe een gemeente daar iets aan kan doen. Veel gemeenten kampen met leegstand, maar niet allen onderkennen dit. Zo niet Ede.

Ede heeft de ontkenningsfase al lang achter zich gelaten en heeft het heft in eigen handen genomen en hulp ingeroepen. Deze hulp komt van bureau Walas. Dit bureau geeft voor €10.000 per maand aan wat we moeten doen. Ik schreef daar op 3 juni 2013 al over. In mei 2013 is dit bureau in Ede gestart en lang bleven de oplossingen over de leegstand onder de oppervlakte maar in november 2013 kwam dan toch een tussenrapportage. Toen werd pijnlijk duidelijk dat Walas niet veel te bieden heeft. Ze kwamen niet verder dan 'tips' als:

  • We zorgen voor aanvulling op de bestaande jaarkalender en
  • We geven aanbevelingen om in de toekomst de klantenbasis van de binnenstad te vergroten

Weinig concreet dus. En als het wel concreet wordt dan gaat het niet verder dan

  • De popschool zou een goede toevoeging zijn voor het centrum en
  • Meer activiteiten op straat zoals een "straatartiesten contest" of
  • Muzikanten de ruimte geven om in lege winkelruimtes op te treden en mensen te ontmoeten

Weinig reëel of ronduit zielig. Natuurlijk vind je wel een muzikant die in een lege winkel wil spelen en die wil dat ook nog wel komen vertellen aan de raad. Maar is dit de oplossing voor een leeglopende binnenstad? Dit zijn tips van "Aliblabla" waar we dus niets aan hebben.

Het zijn allemaal zaken die iedereen die een beetje geïnteresseerd is in de binnenstad al lang weet. En het is ook oud denken, ver weg van de dynamische wereld van "marketing en sales" waar internet een prominente rol speelt in het koopproces. En dat is ook het verschil met het rapport "winkelgebied van de toekomst". Daar speelt de nieuwe tijd juist wel een prominente rol. En een ander verschil is dat dit rapport gewoon te downloaden is. Is dat niet een mooie bezuinigingsopdracht aan B&W? Gewoon de stekker uit Walas trekken. Natuurlijk onder dankzegging voor hun "inspanningen". Kom op B&W, heb het lef en besef om dat nog voor de verkiezingen te doen.



Reactie geven

Naam *
Email *
Website
Bericht *

Archief



Rubrieken