Eric Leltz  RSS feed    

Kunst en kazerne

Donderdag 09 april 2009

eric leltz 

In de vergadering van de raadscommissie Maatschappelijke Zaken van gisteren kwam het initiatiefvoorstel van de fracties van D66 en GroenLinks/PE over het museumbeleid aan de orde. Beide fracties zien graag een aanvulling op de kadernotitie museumbeleid. Het gaat dan om het versterken van de bestaande musea in Ede en het verkennen van de mogelijkheden van een museale functie in Ede-Oost.

Bij het versterken van de huidige musea worden uitgangspunten geformuleerd die tot doel hebben de gesubsidieerde musea in Ede niet louter in stand te houden, maar juist blijvend te professionaliseren. Daarom moeten deze musea voldoen aan, c.q. streven naar, basiseisen als:

·          het bezitten van een stabiele financiële basis

·          het beschikken over een beleidsplan

·          het beschikken over een collectieregistratie

·          het beschikken over gekwalificeerde medewerkers

 

Deze basiseisen zijn algemeen aanvaard in Nederland en opgesteld door de Stichting Nederlands Museumregister.

 

Om de musea blijvend te professionaliseren dienen ze langs de museale meetlat te worden gelegd. Het gaat dan om:

·          het vervullen van kerntaken als collectietaak, publiekstaak en bedrijfstaak.

·          in het bezit zijn van het certificaat ‘Geregistreerd museum’

·          het beschikken over een vrijwilligersbeleid

·          het opzetten van samenwerkingsprojecten tussen de musea en sectoren als toerisme en recreatie, bibliotheek;

 

Verder dienen de musea specifieke activiteiten uit te voeren als participatie bij evenementen en het ontwikkelen van lesmateriaal en activiteiten over de geschiedenis van de gemeentelijke kernen en streek. Dit lesmateriaal kan worden aangeboden aan het basis- en voortgezet onderwijs.

Met betrekking tot de mogelijk museale functie in Ede-Oost gaat het voorstel in op een nog nader uit te werken kunsthal concept in een van de monumentale gebouwen op het terrein. Hierbij zijn de volgende aandachtspunten essentieel:

·          een van meet af goede, degelijke financiële onderbouwing

·          een deugdelijk bedrijfsplan

·          een gedegen financiële paragraaf

·          het begrip “cultureel erfgoed” dient uitgangspunt te zijn, waarmee een verbinding van het verleden naar het heden wordt gelegd

 

Ook moet worden gekeken of dependances van het Historisch Museum, het Kröller Müller en het tegelmuseum in Ede –oost kunnen worden ondergebracht.

Zoals verwacht was er geen meerderheid te vinden voor het voorstel. De meeste fracties wilde liever wachten op de plannen van het college. Hiermee hebben ze een kans laten lopen om de verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken en zelf invulling te geven aan de plannen.

Bij het initiatief zat ook een naam inclusief logo voor het museale gebouw in Ede Oost: Kunstenkazerne. Hiermee wordt een link gelegd tussen de vroegere activiteiten in het gebied, de ENKA fabriek en de kazernes en de toekomstige activiteiten, de kunst. 

    

Het college kijkt naar buiten: grijs en bewolkt

Dinsdag 07 april 2009

eric leltz

Gisteren kwam in de commissie Algemene Zaken en Middelen eindelijk de langverwachte notitie van het college over de aanpak van de kredietcrisis aan de orde. Het stuk viel me tegen. Je verwacht een analyse van het probleem, vervolgens een strategie met een focus op aandachtsgebieden en dan een plan van aanpak per aandachtsgebied waarbij de activiteiten in samenhang worden besproken. Dit omdat de activiteiten elkaar kunnen versterken. Het rapport begon wel met een lange analyse maar ging vervolgens direct over op een aantal activiteiten. Veelal ging het over het naar voren halen van investeringen. En dan waren deze nog onderverdeeld in activiteiten die de gemeente zelf kan doen (5 stuks) en activiteiten (14 stuks) waarbij de gemeente financiële hulp nodig heeft van Provincie of Rijk. Al met al een karig aantal, zeker als je de activiteiten verder onder de loep neemt. Er zitten activiteiten bij die anders nooit gedaan zouden worden. GroenLinks/PE staat een totaal andere aanpak voor. Een tijd als deze vraagt om onorthodoxe maatregelen. Gebruik de opgebouwde reserves om activiteiten uit te voeren die op middellange termijn rendement opleveren. Dan moet je dus geen projecten uitvoeren die je anders ook niet zou hebben uitgevoerd. Tegen de tijd dat je daar mee kunt starten of dat ze worden opgeleverd, zal blijken dat ze eigenlijk niet nuttig zijn. Je hebt de activiteiten dan alleen uitgevoerd in het kader van werkverschaffing. Wel kun je activiteiten uitvoeren die duurzaam zijn. Duurzaam in de zin dat de investering nu op termijn rendement oplevert. Denk dan aan het stimuleren van het isoleren van eigen woningen, het overgaan op LED verlichting en het inzetten van elektrische auto’s met een infrastructuur van laadpunten. Investeer verder in het efficiënt maken van de eigen organisatie waardoor bedrijfsprocessen sneller verlopen en drempels om te investeren worden geslecht. Efficiënter werken kan bijvoorbeeld ook door staand te vergaderen en thuiswerken te stimuleren. Deze voorbeelden zijn niet nieuw voor het college. Ze stonden vrijwel allemaal ook al in het pamflet “maak van een kikker een prinses” dat mijn fractie in januari naar het college heeft gestuurd. Hierin stond ook het stimuleren van de lokale recreatie omdat verwacht wordt dat veel mensen hun vakantie in eigen land zullen doorbrengen. En waar kun je dan beter vertoeven als in het mooie Ede. Maar in de notitie van het college was hier niets over te vinden.

Bevatte de notitie dan niets nieuws? Toch wel. In een tussenzin las ik dat er in Kernhem B een tekort is van 2 ½ miljoen euro en dat dit tot vertraging in de bouw gaat leiden. We hebben de wethouder om opheldering gevraagd maar hij kon hier niets over zeggen en komt er schriftelijk op terug. Opmerkelijk bij zo’n belangrijk punt. 

                                                                                                                                                                                  

Met 't autootje

Woensdag 01 april 2009

eric leltz

Naast landbouw en industrie is het wegverkeer de grootste aanjager van de opwarming van de aarde. Het aandeel van het wegverkeer op de totale CO2-uitstoot is de afgelopen decennia met 25% gestegen. Het is er dus veel aan gelegen om juist aan deze vorm van vervuiling snel iets te doen. Zo is het technisch mogelijk om auto’s op elektriciteit te laten rijden. De stroom wordt dan duurzaam opgewekt door wind, zon en biogas. Bijkomend voordeel is dat we niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Daarnaast zijn de kosten per kilometer aanzienlijk lager dan bij auto’s die rijden op benzine en maakt een door accu’s aangedreven elektrische auto veel minder geluid dan de traditionele auto met verbrandingsmotor.

De tijd lijkt rijp voor de elektrische auto. Zo heeft minister Eurlings al aangekondigd dat Nederland een proeftuin moet worden voor elektrische auto’s. Voor de komende twee jaar stelt hij hier 10 miljoen euro voor beschikbaar. Maar om de elektrische auto echt van de grond te krijgen is meer nodig dan alleen de ontwikkeling van de auto. Zo moet:

  • er een uitgebreid distributie netwerk worden aangelegd voor het opladen van de accu’s in de auto’s,
  • het netwerk geschikt worden gemaakt om miljoenen auto’s tegelijk op te laden,
  • de aanschafkosten worden verlaagd door subsidies of belastingvoordelen.

Maar ook als hier allemaal aan is voldaan dan is er nog het probleem van de beperkte actieradius van de auto van ongeveer 200 kilometer. Voor ritjes in de stad is dat geen probleem maar als je verder wilt, moet je onderweg opladen. En dan moeten er niet alleen voldoende oplaadpunten zijn, de accu moet dan ook nog snel kunnen opladen. Het duurt nu ongeveer zeven uur om een accu op te laden. Vooralsnog ben je dan aangewezen op het ’s-nachts opladen. Maar niet iedereen kan de auto dicht bij huis parkeren. Voordeel van het in de nacht opladen is wel dat windmolens die ’s-nachts energie opwekken deze ook meteen kwijt kunnen aan de lokale buffers oftewel de accu’s in de auto’s.

De steden Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam en Groningen zijn al aan het experimenteren met de aanschaf van auto’s en verschillende typen oplaadpunten. Ede zou ook een stap kunnen zetten door de eigen bedrijfsauto’s op elektriciteit te laten rijden, het openbaar vervoer aan te zetten om elektrisch te rijden, bij de concessie voor taxi’s rekening te houden met het aantal elektrische auto’s en door bijvoorbeeld een organisatie als Greenwheels de gelegenheid te geven om elektrische leenauto’s aan te bieden. Verder kun je denken aan faciliteiten als goedkoper parkeren voor elektrisch aangedreven auto’s en voldoende oplaadpunten bij winkelcentra, restaurants, theaters en bedrijven. Plaatsen waar de auto dus toch een tijd staat te wachten.

 

 

Archief



Rubrieken