Kunst en kazerne
In de vergadering van de raadscommissie Maatschappelijke Zaken van gisteren kwam het initiatiefvoorstel van de fracties van D66 en GroenLinks/PE over het museumbeleid aan de orde. Beide fracties zien graag een aanvulling op de kadernotitie museumbeleid. Het gaat dan om het versterken van de bestaande musea in Ede en het verkennen van de mogelijkheden van een museale functie in Ede-Oost.
Bij het versterken van de huidige musea worden uitgangspunten geformuleerd die tot doel hebben de gesubsidieerde musea in Ede niet louter in stand te houden, maar juist blijvend te professionaliseren. Daarom moeten deze musea voldoen aan, c.q. streven naar, basiseisen als:
· het bezitten van een stabiele financiële basis
· het beschikken over een beleidsplan
· het beschikken over een collectieregistratie
· het beschikken over gekwalificeerde medewerkers
Deze basiseisen zijn algemeen aanvaard in Nederland en opgesteld door de Stichting Nederlands Museumregister.
Om de musea blijvend te professionaliseren dienen ze langs de museale meetlat te worden gelegd. Het gaat dan om:
· het vervullen van kerntaken als collectietaak, publiekstaak en bedrijfstaak.
· in het bezit zijn van het certificaat ‘Geregistreerd museum’
· het beschikken over een vrijwilligersbeleid
· het opzetten van samenwerkingsprojecten tussen de musea en sectoren als toerisme en recreatie, bibliotheek;
Verder dienen de musea specifieke activiteiten uit te voeren als participatie bij evenementen en het ontwikkelen van lesmateriaal en activiteiten over de geschiedenis van de gemeentelijke kernen en streek. Dit lesmateriaal kan worden aangeboden aan het basis- en voortgezet onderwijs.
Met betrekking tot de mogelijk museale functie in Ede-Oost gaat het voorstel in op een nog nader uit te werken kunsthal concept in een van de monumentale gebouwen op het terrein. Hierbij zijn de volgende aandachtspunten essentieel:
· een van meet af goede, degelijke financiële onderbouwing
· een deugdelijk bedrijfsplan
· een gedegen financiële paragraaf
· het begrip “cultureel erfgoed” dient uitgangspunt te zijn, waarmee een verbinding van het verleden naar het heden wordt gelegd
Ook moet worden gekeken of dependances van het Historisch Museum, het Kröller Müller en het tegelmuseum in Ede –oost kunnen worden ondergebracht.
Zoals verwacht was er geen meerderheid te vinden voor het voorstel. De meeste fracties wilde liever wachten op de plannen van het college. Hiermee hebben ze een kans laten lopen om de verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken en zelf invulling te geven aan de plannen.
Bij het initiatief zat ook een naam inclusief logo voor het museale gebouw in Ede Oost: Kunstenkazerne. Hiermee wordt een link gelegd tussen de vroegere activiteiten in het gebied, de ENKA fabriek en de kazernes en de toekomstige activiteiten, de kunst.
Het college kijkt naar buiten: grijs en bewolkt
Gisteren kwam in de commissie Algemene Zaken en Middelen eindelijk de langverwachte notitie van het college over de aanpak van de kredietcrisis aan de orde. Het stuk viel me tegen. Je verwacht een analyse van het probleem, vervolgens een strategie met een focus op aandachtsgebieden en dan een plan van aanpak per aandachtsgebied waarbij de activiteiten in samenhang worden besproken. Dit omdat de activiteiten elkaar kunnen versterken. Het rapport begon wel met een lange analyse maar ging vervolgens direct over op een aantal activiteiten. Veelal ging het over het naar voren halen van investeringen. En dan waren deze nog onderverdeeld in activiteiten die de gemeente zelf kan doen (5 stuks) en activiteiten (14 stuks) waarbij de gemeente financiële hulp nodig heeft van Provincie of Rijk. Al met al een karig aantal, zeker als je de activiteiten verder onder de loep neemt. Er zitten activiteiten bij die anders nooit gedaan zouden worden. GroenLinks/PE staat een totaal andere aanpak voor. Een tijd als deze vraagt om onorthodoxe maatregelen. Gebruik de opgebouwde reserves om activiteiten uit te voeren die op middellange termijn rendement opleveren. Dan moet je dus geen projecten uitvoeren die je anders ook niet zou hebben uitgevoerd. Tegen de tijd dat je daar mee kunt starten of dat ze worden opgeleverd, zal blijken dat ze eigenlijk niet nuttig zijn. Je hebt de activiteiten dan alleen uitgevoerd in het kader van werkverschaffing. Wel kun je activiteiten uitvoeren die duurzaam zijn. Duurzaam in de zin dat de investering nu op termijn rendement oplevert. Denk dan aan het stimuleren van het isoleren van eigen woningen, het overgaan op LED verlichting en het inzetten van elektrische auto’s met een infrastructuur van laadpunten. Investeer verder in het efficiënt maken van de eigen organisatie waardoor bedrijfsprocessen sneller verlopen en drempels om te investeren worden geslecht. Efficiënter werken kan bijvoorbeeld ook door staand te vergaderen en thuiswerken te stimuleren. Deze voorbeelden zijn niet nieuw voor het college. Ze stonden vrijwel allemaal ook al in het pamflet “maak van een kikker een prinses” dat mijn fractie in januari naar het college heeft gestuurd. Hierin stond ook het stimuleren van de lokale recreatie omdat verwacht wordt dat veel mensen hun vakantie in eigen land zullen doorbrengen. En waar kun je dan beter vertoeven als in het mooie Ede. Maar in de notitie van het college was hier niets over te vinden.
Bevatte de notitie dan niets nieuws? Toch wel. In een tussenzin las ik dat er in Kernhem B een tekort is van 2 ½ miljoen euro en dat dit tot vertraging in de bouw gaat leiden. We hebben de wethouder om opheldering gevraagd maar hij kon hier niets over zeggen en komt er schriftelijk op terug. Opmerkelijk bij zo’n belangrijk punt.
Met 't autootje
Naast landbouw en industrie is het wegverkeer de grootste aanjager van de opwarming van de aarde. Het aandeel van het wegverkeer op de totale CO2-uitstoot is de afgelopen decennia met 25% gestegen. Het is er dus veel aan gelegen om juist aan deze vorm van vervuiling snel iets te doen. Zo is het technisch mogelijk om auto’s op elektriciteit te laten rijden. De stroom wordt dan duurzaam opgewekt door wind, zon en biogas. Bijkomend voordeel is dat we niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Daarnaast zijn de kosten per kilometer aanzienlijk lager dan bij auto’s die rijden op benzine en maakt een door accu’s aangedreven elektrische auto veel minder geluid dan de traditionele auto met verbrandingsmotor.
De tijd lijkt rijp voor de elektrische auto. Zo heeft minister Eurlings al aangekondigd dat Nederland een proeftuin moet worden voor elektrische auto’s. Voor de komende twee jaar stelt hij hier 10 miljoen euro voor beschikbaar. Maar om de elektrische auto echt van de grond te krijgen is meer nodig dan alleen de ontwikkeling van de auto. Zo moet:
-
er een uitgebreid distributie netwerk worden aangelegd voor het opladen van de accu’s in de auto’s,
-
het netwerk geschikt worden gemaakt om miljoenen auto’s tegelijk op te laden,
-
de aanschafkosten worden verlaagd door subsidies of belastingvoordelen.
Maar ook als hier allemaal aan is voldaan dan is er nog het probleem van de beperkte actieradius van de auto van ongeveer 200 kilometer. Voor ritjes in de stad is dat geen probleem maar als je verder wilt, moet je onderweg opladen. En dan moeten er niet alleen voldoende oplaadpunten zijn, de accu moet dan ook nog snel kunnen opladen. Het duurt nu ongeveer zeven uur om een accu op te laden. Vooralsnog ben je dan aangewezen op het ’s-nachts opladen. Maar niet iedereen kan de auto dicht bij huis parkeren. Voordeel van het in de nacht opladen is wel dat windmolens die ’s-nachts energie opwekken deze ook meteen kwijt kunnen aan de lokale buffers oftewel de accu’s in de auto’s.
De steden Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam en Groningen zijn al aan het experimenteren met de aanschaf van auto’s en verschillende typen oplaadpunten. Ede zou ook een stap kunnen zetten door de eigen bedrijfsauto’s op elektriciteit te laten rijden, het openbaar vervoer aan te zetten om elektrisch te rijden, bij de concessie voor taxi’s rekening te houden met het aantal elektrische auto’s en door bijvoorbeeld een organisatie als Greenwheels de gelegenheid te geven om elektrische leenauto’s aan te bieden. Verder kun je denken aan faciliteiten als goedkoper parkeren voor elektrisch aangedreven auto’s en voldoende oplaadpunten bij winkelcentra, restaurants, theaters en bedrijven. Plaatsen waar de auto dus toch een tijd staat te wachten.
Archief
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg