Dash button
Amazon kwam onlangs met een 'dash button'. Een apparaat waarmee je rechtstreeks een product kunt bestellen als je merkt dat dit op is. Omdat de introductiedatum 1 april was dacht ik even aan een slechte grap. Het bleek echter bittere ernst.
Helaas is een 'dash button' slechts een tussenoplossing. Het is het resultaat van een-dimensioneel denken want het is niet echt een oplossing voor het probleem dat voorligt. De besteller heeft er namelijk niet direct iets aan want als je pas gaat bestellen op het moment dat je merkt dat bijvoorbeeld de koffiecups op zijn, wordt het verlangen naar een kopje koffie nog even noodgedwongen op de proef gesteld.
Dat het anders kan zie je terug in de logistiek bij 'just in time' leveringen. Daar wordt aan de hand van de historie van het gebruik en de levertijd van een product, bij een minimum voorraad een bestelling geplaatst. Dit wordt volautomatisch door het systeem zelf gesignaleerd en gedaan. Dan is de mens dus niet de initiator van de actie maar zit de bestelcyclus ingebakken (embedded) in het systeem. En voor wie niet kan loslaten? Die krijgt een signaal waarna toch zelf kan worden besteld.
Zo pak je het probleem bij de wortel aan zodat het wordt opgelost nog voordat het zich voordoet. Op deze wijze voorkom je problemen in plaats van dat je wacht tot een probleem zich aandient.Taxi
Ik las een artikel over een taxichauffeur in Londen. Hij moest eerst twee en een halfjaar in de schoolbanken zitten om het stratenplan te leren voordat hij de weg op mocht. Met de huidige navigatiesystemen lijken mij deze lessen een restant uit het verleden waar niemand bij heeft stil gestaan of ze nog wel nodig zijn. Zoals er nog lang overzichten werden uitgeprint terwijl dezelfde overzichten ook op het beeldscherm te toveren zijn. Niet dat er nooit iets hoeft worden uitgeprint. Dat kan best gemakkelijk zijn. Zo is het ook niet zo dat een taxichauffeur niets van een stad hoeft te weten en maar blind moet varen op zijn navigatiesysteem. Maar de kennis van het stratenplan hoeft veel minder gedetailleerd te zijn. De tijd van de cursus "stratenplan" kan beter worden besteed aan een cursus "hoffelijkheid" zodat een passagier zich echt welkom voelt in de taxi.
Overigens is het soms al voldoende dat een chauffeur kan rijden en netjes kan communiceren en dus helemaal niets van het stratenplan hoeft te weten. Een eigenaar van een taxibedrijf in New York kon moeilijk snel aan personeel komen omdat het te lang duurde voor ze de stad een beetje kende. Hij maakte van de nood een deugd. Bij nadere bestudering van zijn klantenbestand bleek dat veel klanten gewoon de taxi van of naar hun eigen huis of kantoor namen en goed bekend waren in de stad. Hij introduceerde twee soorten taxi's: een voor mensen die de stad niet kennen en een voor hen die de stad wel kennen. In de eerste taxi's reden chauffeurs die het stratenplan kende, in de tweede taxi's hoefde dat niet. Immers de passagiers konden de chauffeurs wel helpen en de weg wijzen, in ruil voor een lagere ritprijs. Het bleek een schot in de roos en het tekort aan gekwalificeerd personeel, lees personeel op de hoogte van het stratenplan, bleek snel opgelost.
Stem Lokaal
Waarom is de kans groot dat als je tegen iemand "goedemorgen" zegt, deze persoon "goedemorgen" terug zegt en niet bijvoorbeeld "hallo" of "dag"? En studenten laat ik wel eens plaatje zien met een blauw en een bruin huis en vraag dan waar het witte huis staat. Ze turen dan aandachtig naar het plaatje en na een tijd zegt wel iemand "misschien daar achter het bruine huis". Maar er staat helemaal geen wit huis. Terwijl als ik zonder het plaatje had gevraagd waar het witte huis staat vrijwel iedereen had geroepen "in Washington" of op zijn minst "in Amerika". Dat komt omdat het denken van de luisteraar door de opmerking wordt ingekaderd. Het werkt precies hetzelfde als in het oude spelletje "ork, ork, ork, soep eet je met een..", of bij "tarweveld, maisveld, graanveld, beneveld". "Out of the box" denken is niets anders dan los komen van dit (onbewuste) kader.
In discussies kom je vaak een variant tegen. Er wordt een op zich waar argument genoemd maar het doet als tegenargument niet echt ter zake. Laatst in een discussie over het verbieden van terrasverwarmers werd het verbieden terzijde geschoven "omdat je daarmee nog geen duurzame energie opwekt". Dit klopt natuurlijk wel maar daar gaat het niet om. En daarom is het geen valide tegenargument. Het gaat bij het verbieden van terrasverwarmers meer om het niet onnodig gebruiken van al of niet duurzaam opgewekte energie. Soms wordt dit inkaderen of "framen" bewust ingezet. Bijvoorbeeld in een slijterij waar de Duitse wijn veel beter verkoopt als er Duitse muziek wordt gedraaid.
Of het inkaderen bij de gemeenteraadsverkiezingen ook bewust is ingezet weet ik niet maar feit is dat de lokale partijen het erg goed deden. Dat zal toch niet gekomen zijn door de bewegwijzering naar het stembureau: "stem lokaal"?
Archief
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg